Taper millioner på saltfisk

Norske saltfiskprodusenter taper 200 millioner kroner årlig fordi produktene selges i de deler av markedene som betaler dårligst, viser beregninger utført av Fiskeriforskning.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Saltfisk er et av de viktigste produktene i norsk fiskeindustri."

Saltfisk fra Island og Færøyene oppnår 20 til 25 prosent høyere pris enn norske produkter.

Saltfisk er et av de viktigste produktene i norsk fiskeindustri, og det eksporteres årlig 30 millioner kilo saltfisk av torsk.

Dårlig lønnsomhet

Til tross for at saltfisk representerer store eksportverdier viser Fiskeriforsknings årlige undersøkelser at norske produsenter har hatt svært dårlig lønnsomhet de siste årene. Saltfiskprodusenter på Island og Færøyene har langt bedre resultater.

Forskerne Bjørn Inge Bendiksen og Sjurdur Joensen ved Fiskeriforskning peker på flere faktorer som kan forklare en lavere pris for norsk saltfisk.

- En forklaring er at kvaliteten på fisken er dårligere i Norge som følge av skader fra fiskeredskap og håndtering om bord i fartøyene, sier Joensen.

Andre metoder

På Island og Færøyene brukes det også metoder som gir en fyldigere fisk med høyere vanninnhold sammenlignet med fisk produsert med tradisjonelle metoder.

- Industrien på Færøyene bruker utelukkende maskiner med nåler som injiserer saltlake i fiskekjøttet. Dette gir også en raskere produksjon. På Island brukes både injisering og kar fylt med saltlake som fisken legges i. Dette er metoder som er mindre utbredt i Norge.

Det kan virke paradoksalt at saltfisk med mer vann selger bedre enn fisk framstilt med tradisjonelle saltemetoder, men det ser ut til at markedet foretrekker et slikt produkt.

Bedre kvalitet

- Fiskekjøttet blir mer fyldig, får en lysere farge og ser mer delikat ut. Mer vann betyr også større inntekter fordi fiskeproduktene veier mer, påpeker Joensen.

Undersøkelser foretatt av Fiskeriforskning bekrefter også at saltfisk produsert ved injisering av saltlake gir bedre kvalitet enn ved bruk av tradisjonelle metoder.

Produsenter på Island og Færøyene har også satset sterkt på å sortere fisken etter kvalitet, slik at kundene vet hva de kjøper. I Norge er det vanlig å blande god og dårlig fisk, noe som gjør det vanskelig å hevde seg i de deler av markedene som er bevisste på kvalitet.

Powered by Labrador CMS