Denne musen er ikke kokain-påvirket, så vidt vi vet. Det er en illustrasjons-labmus. (Bilde: Mirko Sobotta / Shutterstock / NTB scanpix)

Gjorde mus mindre avhengig av kokain med genmanipulering

Fikk transplantert anti-kokain-hud.

Kokain er et kraftig rusmiddel, og regelmessige brukere vil ofte prioritere å skaffe seg dop framfor mange andre behov i livet, ifølge Det amerikanske instituttet for rusmisbruk.

Dettte gjelder ikke bare mennesker, men også forsøksmus som blir gjort avhengige av kokain i vitenskapens navn. En amerikansk forskergruppe har nå undersøkt mulighetene for å kontrollere kokainavhengighet ved hjelp av genterapi hos forsøksmus i et ganske sinnrikt piloteksperiment. Forskningen er publisert i tidsskriftet Nature biomedical engineering.

Forskerne har brukt genredigeringsteknikken CRISPR til å få visse hudceller hos musen til å bli et verktøy mot kokain.

Les mer om CRISPR i denne forskning.no-saken.

Transplantert antikokain-våpen

Det finnes et naturlig enzym som kalles butyrylcholinesterase, som har den litt mer håndterlige forkortelsen BChE. Det produseres i leveren. Enzymet kan bryte ned kokain i kroppen, noe som har blitt forsket på i mange år.

Det har også blitt designet en slags superversjon av dette enzymet, som blant annet blir beskrevet i denne Nature-artikkelen fra 2014.

Den er flere tusen ganger mer effektiv enn det naturlige enzymet, men det forsvinner fort inne i en levende kropp.

Nå har forskerne genmodifisert muse-hudceller til å kunne produsere dette enzymet. De har gjennomført et eksperiment hvor de har transplantert en liten bit av denne antikokain-huden på forsøksmus som får kokain i laboratoriet, og sammenlignet med en kontrollgruppe.

Ifølge forskningen ser det ut til å fungere ganske bra.

Kokain-overdose

Både musene med den transplanterte hudfliken og musene i kontrollgruppen ble satt på et kokain-tilvenningsprogram i laboratoriet. Etter hvert kunne forskerne se hvordan atferden endret seg hos musene, for eksempel hvor mye tid de bruker på å prøve å lete etter kokain i forskjellige eksperimentelle oppsett.

De mener å se at musene med BChE-produksjon var betydelig mindre opptatt av kokain, sammenlignet med kontrollgruppen.

Siden dette enzymet bryter ned kokain i kroppen, testet de også hva som ville skje hvis musene fikk en overdose med kokain. De rapporterer om at antikokain-musene var beskyttet mot å dø når de fikk en dødelig overdose, sammenlignet med kontrollen.

Produksjonen av dette enzymet var stabilt i rundt 10 uker hos musene, og forskerne rapporterer at de eldste musene med transplantert hud ikke viste noen negative helseeffekter flere måneder senere.

Dette er bare en liten pilotstudie, men forskerne spekulerer i om dette kan bli et alternativ for å behandle kokain-avhengighet i framtiden, men mye mer forskning må til for at det skal skje.

Xu mfl: Genome-edited skin epidermal stem cells protect mice from cocaine-seeking behaviour and cocaine overdose.