Supergummi med bananflue-hjelp

Nå er naturens svært elastiske gummimateriale gjenskapt i laben av australske forskere. De spretne resultatene gir nye muligheter.

Forskerne håper nemlig at materialet i framtida kan bli brukt i alt fra tradisjonelle sprettballer til implantater i menneskekroppen.

Noe av det spesielle med “supergummien” er at den kan strekkes tre ganger sin egen lengde uten å ryke. Og du kan strekke igjen og igjen - uten at de elastiske egenskapene går tapt.

Det er bananfluen Drosophila melanogaster, en ikke alt for apetittvekkende skapning du vifter vekk fra fruktfatet, som indirekte kan tilskrives en del av æren for framskrittet.

Det elastiske proteinet resilin

Bananfluen er nemlig en av flere modellorganismer som benyttes i genforskning, og forskerne startet prosessen med å isolerte det elastiske proteinet resilin fra et av fluens gener.

Proteinet gjør insekter spretne og smidige, og sørger for at de blant annet kan bøye vingene sine flere hundre millioner ganger i løpet av livet.

Å isolere resilinet fra fluen var den enkle delen av operasjonen. Deretter laget forskerne et mikrobebrygg ved å tilsette E. coli-bakterien, og dette genererte flere gram av proteinet pro-resilin, skriver Nature.

Medisinske implantater?

Så stod forskerne foran det vanskeligste, fordi de ikke kjente den eksakte “koden”: Å få proteinene til å sette seg sammen i riktig rekkefølge, og bli til syntetisk resilin.

Det skulle vise seg at de lyktes i første forsøk, og forskerne kunne raskt høste en gummiaktig masse, som oppførte seg på samme måte som naturens eget resilin.

Ifølge Science kan det elastiske materialet blant annet bli brukt til å lage såkalte stenter; innretninger som holder en blokkert arterie åpen etter operasjon.

Det kan også være aktuelt å bruke gummimaterialet som erstatning for ødelagte bruskplater i ryggen, og forskerne studerer nå hvordan det oppfører seg inni dyr.

Nature: Insects tapped for better rubber.

Science: Nature’s Super-Rubber Made in Lab (krever abonnement).