Små sorte hull lettere å skape enn antatt

Det krever enorme krefter for å lage selv et mikroskopisk sort hull, men det er lettere enn forskerne tidligere har trodd. Likevel er det en lang vei å gå før vi kan få det til.

Videoen stammer fra LiveScience.

Det er vanskelig å virkelig forstå fenomenet sorte hull: Objekter som har en så sterk tyngdekraft at ingenting – selv ikke lys – kan slippe unna gravitasjonsfeltet de skaper.

Derfor var det også frykt å spore da den store partikkelakseleratoren Large Hadron Collider (LHC) ble skrudd på i CERN utenfor Genève i 2009.

Frykten gikk på at de partiklene som ble sendt rundt i den 27 kilometerne lange, sirkelformede tunnelen ville skape et sort hull som kunne sluke jorden.

Det skjedde som kjent ikke. Og så langt har ikke forskerne kunnet observere så mye som en skygge av et sort hull i LHC.

Men ny forskning viser nå, ifølge LiveScience, at det å lage mikroutgaver av sorte hull krever langt mindre energi enn man har trodd.

Resultatet er publisert i Physical Review Letters.

Slik oppstår et sort hull

Sorte hull skapes normalt når restene av en død stjerne kollapser på grunn av sin egen tyngdekraft.

Forskere fra Princeton University har nå, ved hjelp av superdatamaskiner og Albert Einsteins relativitetsteori, regnet på partikler som beveger seg i nærheten av lysets hastighet.

Når to partikler kolliderer, kan hver av partiklene fokusere energien fra den andre og skape et sort hull, slik videoen over illustrerer.

– Modeller basert på klassisk relativitet, som utelukker tanken om ekstra dimensjoner, tyder på at sorte hull dannes ved en tredjedel av energien man tidligere trodde, sier den teoretiske fysikeren Frans Pretorius fra Princeton University til LiveScience.

Vil ikke utgjøre noen fare

Forskerne har tidligere ment at det å skape et mikroskopisk sort hull ville kreve cirka en million milliarder ganger mer energi enn det LHC er i stand til å generere. Så selv om en tredjedel høres mye ut som en stor reduksjon, er det altså fortsatt et stykke igjen.

Hvis man bruker scenarier med ekstra dimensjoner, er det mulig at energibehovet er enda lavere, men forskerne kan ikke sette noe tall på dette.

Selv om man kunne ha skapt et mikroskopisk sort hull, ville det ifølge forskerne ikke utgjøre noen form for fare.

Vitenskapelige kilder