Komplekse fotofenomener stilles ut

Fra naturens enkle lovmessigheter oppstår komplekse og sammensatte mønstre. Fotoutstillingen "komplekse fenomener i naturen" åpner i dag, og viser hvordan vakre strukturer vokser frem fra små enkeltpartikler.

- Det vi ser er hvordan de minste delene av en struktur setter seg sammen og organiserer seg til mønstre , forteller Erik Grude Flekkøy.

Han forsker på det man innen fysikken kaller kompleksitet, hvordan det kompliserte henger sammen med sitt langt enklere utgangspunkt.

Fotografiene som vises på utstillingen stammer fra eksperimenter og simuleringer som er gjort ved forskningsgruppen “avanserte materialer og komplekse systemer” ved fysisk institutt i Oslo.

Komplekse strukturer oppstår når naturens enkle mekanismer får virke mange nok ganger: fysikkens grunnleggende ligninger beskriver de forholdsvis enkle mekanismene, som kollisjonen mellom to partikler.

Komplekst - og vakkert

Dermed kan de også brukes til å beskrive det mer avanserte, som skjer når en milliard partikler kolliderer en milliard ganger.

"To av motivene som kan beskues på fotoutstillingen, som åpner i dag, fredag 30 mars. Galleriet der bildene vises er Galleri Sverdrup, Universitetet i Oslo."

- Tenk for eksempel på en isrose på et bilvindu, en kompleks og vakker struktur. Den har vokst frem fra møtet mellom to små enkelte vannmolekyler, forteller han.

Fagfeltet han representerer tilhører en moderne gren innen fysikken. Der fysikere tradisjonelt jobber med å plukke ting ned til de minste bestanddelene, jobber forskere innen dette feltet med å sette bitene sammen igjen for å se hvordan helheten vokser fram.

I dette arbeidet er forskerne avhengig av modelleringer og simuleringer, og som et biprodukt av denne forskningen får man bilder av den typen du kan se her.

Fotoutstillingen kan sees i sin helhet på Galleri Sverdrup, Universitetet i Oslo, i perioden 30. mars - 4. mai 2007.