LHC-omstart først i 2009

Etter den omfattende lekkasjen i tunnelen til Large Hadron Collider (LHC), viser det seg at verdens største vitenskapelige eksperiment ikke kommer i gang igjen før til våren.

"Motiv fra tunnelen til Large Hadron Collider. Foto: CERN)"

Det unike og høyst komplekse forsøket ble startet opp i en 27 kilometer sirkelformet bane, 100 meter under bakkenivå, den 10. september i år.

Oppstarten ble en suksess, en slags vellykket oppvarming kan man kanskje si.

Men så ble partikkelakselleratoren rammet av heliumlekkasje.

Ikke før vintervedlikeholdet

Lekkasjen viste seg å være stor. I praksis har den skapt så store vanskeligheter at forskernes bestrebelser for å gjenskape forhold like etter Big Bang (universets opprinnelse) må utsettes til våren.

Fordi: den tiden undersøkelser og reparasjoner krever, umuliggjør omstart før den obligatoriske perioden med vintervedlikehold ved CERN.

Derfor vil omstarten finne sted en gang tidlig på våren neste år, ifølge et presseskriv fra CERN. Foreløpig er det ikke satt noen dato.

Undersøkelsene i kjølvannet av lekkasjen, har antydet at den mest sannsynlige årsaken til hendelsen er en feil i en elektrisk forbindelse mellom to magneter i akselleratoren.

- Vil komme over tilbakeslaget

Skadene  oppstod 19. september, en drøy uke etter oppstarten.

- At dette skjedde rett etter den svært suksessrike starten for LCH-eksperimentet føles utvilsomt som et slag i ansiktet, sier CERNs director general, Robert Aymar i presseskrivet.

- Likevel; suksessen ved LHCs oppstart er et vitnesbyrd over år med nitide forberedelser og ferdighetene til teamene som har vært involvert i å bygge og drive CERNs akselleratorkompleks.

- Jeg er ikke i tvil om at vi vil komme over dette tilbakeslaget, ved å jobbe intenst og hardt.

Krasjer i høy fart

Da LHC startet opp 10. september var det full jubel i CERN. Protonpartikler klarte å fullføre sin reise gjennom tunnelen i den ene av de to 27 kilometer lange partikkelbanene. Den andre banen ble også testet med suksess.

Det som skjer er kolisjoner mellom protoner i meget høy fart. Protonene i de to banene har hver sin kjøreretning, og tvinges til å krysse disse.

Siden farten er så høy, skjer kollisjonene med en energitetthet som tilsvarer forholdene like etter Big Bang, da universet oppstod.

Slik er det meningen å lage nye partikler som hittil aldri har vært observert. Håpet er at eksperimentet skal gi oss ny kunnskap om universet.