Nordlys på Mars

Nordlys finnes over hele solsystemet og dannes av planetenes magnetfelt. Mars mangler et slikt magnetfelt, men har likevel nordlys. Hvordan er det mulig?
27.11 2008 05:00

“En illustrasjon av det merkelige nordlyset på Mars. (Illustrasjon: ESA)”

Det finnes nordlys og sørlys over hele solsystemet. Både jorda, Jupiter og Saturn har det vakre og mystiske lysspillet som har trollbundet og fascinert mennesker til alle tider.

Nordlyset dannes nær polområdene, og oppstår når elektroner og andre ladde partikler smeller inn i molekylene i atmosfæren.

Mesteparten av de ladde partiklene kommer med solvinden fra sola.

De følger planetenes magnetfelt inn i atmosfæren, og akselereres av dem. Magnetfeltene skyldes intens geologisk aktivitet dypt inne i planetenes indre.

Mars mangler en geologisk aktiv kjerne, og har dermed ikke et slikt magnetfelt. Likevel har Mars nordlys. Hvordan er det mulig?

Lokale magnetfelt

Forskerne har lurt på dette helt siden nordlyset på Mars ble oppdaget i 2004. Nå har flere målinger av Mars’ mystiske nordlys kartlagt fenomenet bedre.

Sørlys sett fra rommet. Når det stormer på sola, gir den økte solvinden mer nord- og sørlys. Dette kan skape problemer både i rommet og på jorda. (Foto: NASA)

De nye undersøkelsene er utført ved hjelp av den europeiske romorganisasjonen ESAs romsonde Mars Express, som også var den første til å oppdage nordlyset på Mars.

Vår røde naboplanet har lokale lommer av magnetisme som skyldes magnetisk stein på og under overflaten. Tidligere målinger viser at atmosfæren i disse områdene har en høyere tetthet av elektroner enn ellers.

“Jupiter er en av planetene som har nordlys. (Foto: NASA/ESA)”

Den nye forskningen viser at nordlyset på Mars foregår i de samme områdene som har den magnetiske steinen på overflaten. Dette støtter teorien om at nordlyset skyldes lokale magnetfelt dannet av magnetiske mineraler.

For svak for nordlys?

De lokale magnetfeltene burde likevel være for svake til å akselerere elektroner opp til hastighetene som trengs for å danne nordlys. Dermed forblir nordlyset på Mars et sant mysterium.

“Nordlys og sørlys ved Saturns poler. (Foto: NASA/ESA/Hubble)”

Fremtidige astronauter på vår røde naboplanet vil likevel ikke kunne nyte synet av det samme spektakulære lysshowet som nordlyset lager på jorda.

Hos oss skyldes lyset og fargene til nordlyset oksygen og nitrogen i atmosfæren. Mars’ atmosfære har mye mindre av disse stoffene. I tillegg er nordlyset på Mars kanskje for svakt til å være synlig med det blotte øyet.

“Partiklene i solvinden følger og bøyes av ved planetenes magnetfelt. (Illustrasjon: NASA)”

“Nordlys ved Tromsø.”

Observations of aurorae by SPICAM ultraviolet spectrograph on board Mars Express: Simultaneous ASPERA-3 and MARSIS measurements av F. Leblanc et al., publisert den 22. august 2008 i Journal of Geophysical Research.