Gråbrystskrika lar seg ikke lure av tomme peanøttskall. Den rister på dem, og klaprer på dem med nebbet. Slik finner den ut hvilket skall som har tyngst innhold, og hvilket som låter hult. (Foto: Alan Vernon, Creative Commons Attribution 2.0 Generic license.)

Skrika veier peanøtter

Da forskerne ga gråbrystskrika tomme peanøttskall, avslørte den svindelen ved å riste på nøtta.

Den meksikanske gråbrystskrika (Aphelocoma ultramarina) klarer å skille to peanøtter med bare ett gram forskjell i vekt. Den går for den tyngste nøtta.

Det har polske og koranske forskere funnet ut. De utsatte gråbrystskrika, en spurvefugl, for etisk tvilsomme forsøk. Vel – kanskje ikke tvilsomme på den måten at dyrene led direkte vondt, men de gikk inn for å lure den lille tassen.

Ristet på nøtta

De åpnet noen peanøttskall forsiktig, og tok ut nøtta. Andre peanøtter hadde fortsatt nøtta inni seg. Så ga de skrika valget: Hvilken nøtt vil du ha?

Skrika ristet på nøtta. Så valgte den nøtta som var tyngst. Det gjorde den faktisk også selv om forskerne prøvde å lure den i motsatt retning: De fylte noen nøtter med leire for å gjøre dem tyngre.

Med disse forsøkene klarte faktisk fuglene å skille vektforskjeller ned til ett gram, ifølge Science Daily.

Hul klang

Så hvordan klarte fuglene å finne den tyngste nøtta? Forskerne studerte ristingen i opptak med sakte film, og tror de kunne skille vekta ut fra tregheten til nøtta.

Men fuglene gjorde mer. De klapret med nebbet rundt nøtta. Dermed laget de en lyd. Forskerne tror at også denne lyden ga inntrykk av om nøtta var hul eller full av godsaker – eventuelt lureleire.

Tidligere forsøk med papegøyer har også vist at de kan bruke lyd for å løse nøttegåter. Her var det ristelyder fra en boks med nøtter som gjorde utslaget.

Neste skritt for forskerne er å finne ut hva som er viktigst for fuglene – treghet og vekt eller lyd. De vil også gjøre forsøk med det som er gråbrystskrika spiser ute i naturen, nemlig hasselnøtter.

Lenke og referanse:

Nyhetsartikkel på nettstedet Science Daily

Piotr G. Jablonski m.fl: Proximate mechanisms of detecting nut properties in a wild population of Mexican Jays (Aphelocoma ultramarina), Journal of Ornithology, 12. Mars 2015, DOI: 10.1007/s10336-015-1193-6, sammendrag