Partikkeljakt, fiskeøglefunn og romrapport

Podcast:I denne ukens podcast snakker vi blant annet om hva forskerne håper å finne når partikkelakselleratoren LHC skrus på igjen til neste år.
6.6 2014 05:00

I Erik Tandbergs siste romrapport skriver han blant annet om oppblåsbare varmeskjold som skal brukes på fartøy som skal til Mars. Og hvordan gikk det med bakteriene som ble tatt med opp til den intarnasjonale romstasjonen?

Journalist Arnfinn Christensen forteller.

Higgspartikkelen er funnet. Men snart skrus partikkelakselleratoren LHC på igjen og da starter søket etter en hel sverm av nye partikler – fundamentale fnugg som kan vise om universet er supersymmetrisk.

Journalist Ingrid Spilde snakker om hva forskerne egentlig leter etter.

Forskerne mener de har gjort et av verdens viktigste funn av havøgler. Høyt oppe i de chilenske fjellene ligger over 40 skjelletter.

Journalist Lasse Biørnstad forteller hva det er paleontologene har funnet.

Ukens podcast er ledet av Bjørnar Kjensli og produsert av Arnfinn Christensen.

Vi tror kanskje at isbjørnangrep er den største faren på Svalbard. Men snøskred tar flere liv enn det bjørnen gjør. Snøskredforskere og teknologer jobber med å finne løsninger på problemet.

Terror er væpnet propaganda og er sjelden eller aldri er en trussel mot stater, hevder professor.

Framsenteret

På tross av tidligere rapporter så er tilstanden i den svenske reindriften bedre enn forventet – det er få tegn på en kollaps eller krise i den svenske reindrifta, viser ny studie.

En lang og hengslete polymerkjede har i seg potensialet til å sikre norsk velferd. Utfordringen er at polymerer blir fort stresset og oppfører seg som en meitemark.

Er du usikker på hvorfor du er så tørr i munnen? Nå har forskere funnet en metode som på sikt kan gjøre det enklere å diagnostisere Sjögrens syndrom.

Internasjonalt orienterte institutter kommer svært godt ut, mens de regionale publiserer minst vitenskapelig. Det viser en evaluering av de 22 samfunnsvitenskapelige forskningsinstituttene i Norge.

Er det arv eller miljø som former hvem vi er som mennesker? For å finne ut det, ser forskerne på tvillinger.