Partikkeljakt, fiskeøglefunn og romrapport

Podcast:I denne ukens podcast snakker vi blant annet om hva forskerne håper å finne når partikkelakselleratoren LHC skrus på igjen til neste år.
6.6 2014 05:00

I Erik Tandbergs siste romrapport skriver han blant annet om oppblåsbare varmeskjold som skal brukes på fartøy som skal til Mars. Og hvordan gikk det med bakteriene som ble tatt med opp til den intarnasjonale romstasjonen?

Journalist Arnfinn Christensen forteller.

Higgspartikkelen er funnet. Men snart skrus partikkelakselleratoren LHC på igjen og da starter søket etter en hel sverm av nye partikler – fundamentale fnugg som kan vise om universet er supersymmetrisk.

Journalist Ingrid Spilde snakker om hva forskerne egentlig leter etter.

Forskerne mener de har gjort et av verdens viktigste funn av havøgler. Høyt oppe i de chilenske fjellene ligger over 40 skjelletter.

Journalist Lasse Biørnstad forteller hva det er paleontologene har funnet.

Ukens podcast er ledet av Bjørnar Kjensli og produsert av Arnfinn Christensen.