Forskning som historiefortelling

Forskning er en spesiell og strengt strukturert måte å fortelle historier på, hevder professor Arne Jon Isachsen, vinner av Handelshøyskolen BIs pris for fremragende forskningskommunikasjon.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Professor Arne Jon Isachsen er den første vinneren av Handelshøyskolen BIs pris for fremragende allmennrettet og brukerrettet forskningskommunikasjon. Prisen består av et diplom og 100 000 kroner som skal brukes til å fremme og videreutvikle formidlingsaktiviteter.

Det ble foreslått 17 kandidater til Handelshøyskolen BIs pris for fremragende allmennrettet og brukerrettet forskningskommunikasjon i 2006. Juryen understreker at det var flere sterke og kvalifiserte kandidater til BIs første pris for forskningskommunikasjon.

Talent for observasjoner

- Prisvinneren utmerker seg ved å kombinere solid samfunnsøkonomisk innsikt med synlig formidlerglede, sa BI-rektor Tom Colbjørnsen på vegne av juryen.

Juryen har bestått av Arbeids- og velferdsdirektør Tor Saglie i NAV, konsernsjef Johan H. Andresen i Ferd, redaktør Nina Kristiansen i forskning.no, førsteamanuensis Jo Bech-Karlsen ved Handelshøyskolen BI, fagansvarlig Stian Nysæter Gresmo i SBIO (Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI i Oslo) og rektor Tom Colbjørnsen ved Handelshøyskolen BI.

Arne Jon Isachsen, som er professor i internasjonal økonomi ved Handelshøyskolen BI, vant prisen for sin formidlingskvalitet, omfang av formidling, formidlingens bredde (både i temaer og kanaler), evne til å få dialog med brukere og i nyskapende formidling.

"Norge er et kunnskapssamfunn. Uten nysgjerrighet, heller ikke ny kunnskap, fastslår Arne Jon Isachsen."

Prisvinneren demonstrerte sine formidlingsferdigheter, uten støtte av Powerpoint, i forelesningen Uten nysgjerrighet stopper Norge.

“Prisvinneren er en populær foredragsholder og skribent, og deltar i samfunnsdebatten med klare standpunkter med solid faglig forankring. Prisvinneren demonstrerer et talent for interessante observasjoner, og bidrar med innsiktsfulle refleksjoner rundt disse”, skriver juryen i sin begrunnelse.

Engasjerende månedsbrev

Arne Jon Isachsen lanserte i januar 2005 sitt månedsbrev som distribueres på e-post. Fra en beskjeden start på et par hundre mottakere, har månedsbrevet nå 1400 mottakere som er fanget opp på ulike måter. Mottagerne er tilhørere ved foredrag, faglige kolleger, tidligere studenter og folk som skriver og ber om å få komme på listen.

"BI-professor Arne Jon Isachsen forteller gjerne om hva Kinas økonomiske utvikling betyr for oss her på bjerget."

“Brevene når lesere langt utenfor økonomenes egne rekker, og blir ofte samtaletema for mottakerne. Månedsbrevene er høyst leseverdige, skrevet i en form som både er personlig og sjarmerende. Månedsbrevene er en nyskapning som inviterer til dialog med leserne” skriver juryen. Månedsbrevene kan også lastes ned og leses på prisvinnerens hjemmesider.

Sentralbankens sjefsvokter

Arne Jon Isachsen leder Handelshøyskolen BIs senter for forskning i monetær økonomi (Centre for Monetary Economics), som også er et nettverk av og møteplass for ledende samfunnsøkonomer.

Senteret utgir hvert år en Norges Bank-Watch-rapport, der en komité av økonomer går Norges Bank etter i sømmene og gir en vurdering av sentralbankens praktisering av pengepolitikk og kommunikasjon. Norges Bank Watch gir bred medieomtale.

Rapportene kommer også med konkrete råd til forbedringer. Flere av disse rådene er blitt fulgt av Norges Bank.

Powered by Labrador CMS