Krever uberettiget forfatterskap

To studenter har bedt Forskningsetiske komiteer om hjelp fordi de mener at en prosjektleder krever uberettiget forfatterskap. Komiteene gir studentene rett og er kritiske til universitetets håndtering av saken.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Studentene har deltatt i ett tverrfaglig forskningsprosjekt hvor både naturvitenskapelige og humanistiske fag er involvert. Problemet er at det i disse fagmiljøene er ulik praksis når det gjelder forfatterskap. Dette har ført til en del konflikter relatert til publikasjoner og hvem som kan være medforfattere.

Innen naturvitenskapelige forskningsmiljøer er det vanlig at veiledere, projektledere og instituttsjefer også kan stå som medforfattere. Innen samfunnsvitenskap og humaniora er dette uvanlig.

Bidraget må være substansielt

Forskningsetiske komiteer trekker frem tre internasjonalt anerkjente retningslinjer for forfatterskap; Vancouver-konvensjonen, den britiske sosiologiforeningens retningslinjer og manualen til den amerikanske psykologiforeningen. Det er stor overenstemmelse i disse retningslinjene.

- For å kunne være medforfatter må bidraget være substansielt, det må forholde seg til det bestemte prosjektet og forfatteren må ha deltatt i hele prosessen med kritisk refleksjon, oppsummerer Knut Ruyter, sekretariatsleder i Forskningsetiske komiteer.

Ta hensyn til juniorforskere

Retningslinjene til den britiske sosiologiforeningen legger i tillegg vekt på betydningen av at det inngås avtaler før prosjekter igangsettes. Dette er særlig viktig i forhold til juniorforskere og i tverrfaglige prosjekter.

- Avtalene bør stadfeste en enighet om hvilke artikler som skal være skrevet sammen, og hvilke som skal skrives på egenhånd eller i mindre grupper, forteller Ruyter.

Universitetet støtter rådende praksis

Studentene mener at prosjektleder ikke oppfyller kravene til forfatterskap. Alle nivåer på universitetet har gitt sin støtte til prosjektleder, uten å ha vurdert de faktiske forholdene. Det påstås også at Vancouver-reglene er så vage at deres bruk er begrenset.

- Dette er problematisk fordi det gir støtte til rådende praksis. Vi er uenig i at disse reglene er vage og ubestemmelige, sier Ruyter.

Gir studentene rett

På bakgrunn av det saksmaterialet Forskningsetiske komiteer har hatt tilgang på, gir de studentene rett i at prosjektleder ikke har bidratt på en måte som berettiger til forfatterskap til den aktuelle artikkelen.

- Det å ha vært prosjektleder er ikke alene nok til å kvalifisere til medforfatter, poengterer Ruyter.

- Vi anbefaler at universitetet ivaretar studenter og juniorforskeres rettigheter gjennom avtaler for tverrfaglig samarbeid, kriterier for forfatterskap og prosedyrer for å løse uenighet og konflikt, avslutter sekretariatslederen på vegne av alle tre komiteene (NEM, NESH og NENT).

Uttalelse fra Forskningsetiske komiteer

Powered by Labrador CMS