Myggnese i froskeegg

Alt er tillatt i kampen mot malaria. Også å sette inn gener fra mygg i egg fra frosker. På den måten kan forskerne finne ut hvilke lukter malariamyggen foretrekker eller avskyr.

"Malariamyggen"

Malaria

Tropesykdommen malaria skyldes en encellet organisme som spres av en mygg i slekten Anopheles.

Malaria spres av mygg som lukter seg frem til mennesker. Så hvis man kan finne midler som kan forstyrre myggenes luktesans, vil man komme langt i kampen mot malaria.

Alternativt kan man forsøke å framstille luktstoffer som tiltrekker myggen, slik at de holder seg unna mennesker og i stedet går i myggfeller. Begge metoder krever imidlertid at man kjenner myggenes luktesans helt til bunns.

Og det gjør etter hvert forskere fra Vanderbilt University. De har nemlig brukt genteknologi til å få froskeegg til å reagere på de samme luktene som malariamygg tenner på. Man kan si at de har fått froskeegg til utvikle en myggnese.

– Froskeeggsystemet tillater oss å foreta svært nøyaktige målinger av luktreaksjoner, forteller Guirong Wang fra Vanderbilt University i en pressemelding.

Arbeidet er nettopp blitt beskrevet i en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet PNAS.

Froskeegg er fantastiske

Men hvordan kan man få et egg fra en frosk til å fungere som nesen på en mygg?

Det vet Peter Ellekvist, som er lege på infeksjonsmedisinsk avdeling på Rigshospitalet i Danmark. Han har nemlig selv forsøkt seg med froskeegg i sin malariaforskning.

– Eggene er fantastisk dyktige til å uttrykke andre arters proteiner, forteller Ellekvist.

– Man tar en bit arvemateriale fra en annen organisme og putter den inn i et egg. Og i løpet av tre-fire døgn vil det ha framstilt proteinet som det fremmede arvematerialet koder for – og ha satt det ut på sin overflate.

– Når proteinene sitter tilgjengelige i eggets overflate, kan man studere dem med små elektroder, fortsetter han.

– Da har man et pålitelig system, hvor man kan undersøke reseptorene, for eksempel for effekten av forskjellige legemidler.

Nå skal myggen lokkes i fellen

Andre forskere fra Yale University har brukt bananfluer i stedet for froskeegg. De har simpelthen fjernet genene for luktreseptorer fra bananfluer og satt inn gener fra malariamygg i stedet. Det fremgår av en artikkel i Nature 3. februar.

Begge forskergrupper undersøkte reaksjonen fra 72 forskjellige luktreseptorer, som ble utsatt for 110 forskjellige luktstoffer. Det viste seg at 27 av myggenes reseptorer reagerer kraftig på stoffer som finnes i menneskesvette.

Med den kunnskapen kan forskerne begynne å lage særlige luktstoffer som enten kan bruke til å tiltrekke de livsfarlige myggene og lokke dem i en felle, eller å få mennesker til å lukte riktig ille for myggene.

Molecular basis of odor coding in the malaria vector mosquito Anopheles gambiae. PNAS, 16. februar 2010.

Odorant reception in the malaria mosquito Anopheles gambiae. Nature, 3. februar 2010.