Trening på tjukka

Hva skjer med babyen du har i magen hvis du tar deg en turbulent joggetur eller pulsen din øker? Fosteret har godt av at mor er aktiv, sier kanadisk idrettsforsker på besøk i Norge.  
25.6 2009 05:00


“(Foto: www.colorbox.no)”

- Å gå og å svømme er fantastiske øvelser for gravide. Da jobber man med de store muskelgruppene, noe som er bra for hjerte og lunger, og er viktig å ha med seg under og etter fødselen.

Det sier Michelle Mottola, som er professor i anatomi og fysiologi ved University of Western Ontario i Canada. Hun er også direktør for Exercise and Pregnancy Laboratory, det eneste i sitt slag i Nord-Amerika, ved det samme universitetet.

Denne uka er hun i Oslo for å snakke om temaet trening og graviditet på kongressen til European College of Sport Science (ECSS). Et nøkkelprinsipp er å ikke ha for høy intensitet, mener hun.

- Men babyen i livmormiljøet er godt beskyttet, og et sunt kosthold og trening vil gjøre babyen mer aktiv i livmoren, noe som er bra, sier hun til forskning.no.

- Hold lav hjerterytme

En amerikansk studie fra i fjor antydet at fostere med ikke-trenende mødre hadde litt høyere puls enn de med mødre i hyppig omgang med tredemølla.  

- Dette antyder at en mor som trener kanskje ikke bare gir helsefordeler til sitt eget hjerte, men også til sin voksende babys hjerte, kommenterte Linda E. May ved Department of Anatomy, Kansas City University of Medicine and Biosciences (KCUMB) i fjor.

 - Det viktigste for den gravide som vil trene, er at hun først blir sikker på at hun har en lavrisikograviditet. Det bør hun finne ut gjennom en screening fra jordmord eller legen sin, for å se at det ikke er indikasjon på at hun ikke kan være aktiv, sier Mottola.

- Vi har ikke sett noe problem med å være gravid og fysisk aktiv så lenge man forholder seg til retningslinjene for intensitet, og det ikke er en risikograviditet, sier hun.

Michelle Mottola og hennes kanadiske kolleger har satt opp anbefalinger for antall hjerteslag i minuttet for en gravid som trener: 110 til 131 slag i minuttet for kvinner fra 20 til 29 år, og 108 til 127 slag i minuttet for gravide mellom 30 og 39 år – et moderat pulsnivå.

- Vi mener at treningen ikke bør overstige det stadiet hvor hun ikke lenger kan holde en samtale i gang gjennom treningsøkten, sier Mottola.

- Den gravide kan også spørre seg hvor hardt hun føler at hun trener, på en skala fra en til 20 – mellom 12 og 14 bør være ok, sier hun til forskning.no.

Usikre på styrketrening

I Norge foregår det en del forskning på gravide og trening, men når det gjelder for eksempel styrketrening under graviditeten, er det fremdeles usikkerhet rundt hva som kan gi spesielle fordeler å drive med.

- Det eneste sikre man vet er at trening av bekkenbunnen er bra. Men det er ikke knyttet noen komplikasjoner til å utføre enkle styrkeøvelser dersom man holder en moderat intensitet, sier Kari Bø, som er fysioterapeut og professor ved Norges idrettshøskole.

- Mage og rygg er viktig stabilitetstrening å gjøre etter man har født, sier hun til forskning.no.

Som et syltetøyglass

Se for deg at livmoren er et syltetøyglass med fostervann. Når en gravid kvinne jogger, er det naturlig å tenke seg at hun gir babyen en liten risteøvelse også. Men dette trenger ikke være noe problem, i følge Mottola.

- Hvis kvinnen er vant til å jogge, kan hun fortsette med det, men hun må altså lytte til kroppen sin her. Hvis det ikke gjør vondt bør hun kunne jogge, men hun må antakeligvis roe ned på intensiteten, sier Mottola.


“Du kan gjøre enkle styrkeøvelser med moderat intensitet selv om du er gravid. (Foto: www.colorbox.no)”

- Bør den gravide endre treningstype gjennom graviditeten?

- Hvis kvinnen jogger, kan hun kanskje etter hvert gå over til å sykle for eksempel. Da er kroppsvekten støttet opp, og det blir ikke så stor belasting på leddene hennes, sier hun.

Unnskyldt i første trimester

Mottola har vært med å utforme de kanadiske retningslinjene for hvordan man bør trene som gravid. Selv for overvektige kvinner anbefales det her å ha opptil tre til fire økter i uka under graviditeten.

I de generelle rådene til kanadiske gravide heter det at alle kvinner, som ikke har et svangerskap som tilsier noe annet, bør delta i aerob og styrkeforbedrende øvelser. Men man bør ikke satse på å komme i toppform eller gjøre øvelser der man risikerer å miste balansen, slik at man kan skade fosteret, for eksempel.

Men i den første perioden etter at kvinnen er blitt gravid, er hun unnskyldt fra treningen, i følge Mottola.

- Det pleier å være greit å vente med treningsprogrammet til andre trimester av graviditeten, fordi mange i den første tiden føler seg så dårlige og trøtte at de knapt kan løfte armen.

- Så hvis man ønsker å begynne å trene som gravid, vil det beste tidspunktet å begynne på være etter det første semesteret, sier Michelle Mottola.

- Jeg ville derimot ikke anbefale å starte med løping i graviditeten, hvis du ikke har gjort det noe særlig. Da bør du heller gå eller svømme, sier hun til forskning.no.

Kilder:

J. Haas mfl. Pregnant women should exercise to keep depression away. Journal of General Internal Medicine, nr.1 (årgang 20) 2005

Pregnant women don’t exercise enough. Pressemelding fra University of St. Louis fra 10.nov. 2005

L. May m.fl. Effects of Maternal Exercise on the Fetal Heart. Funn presentert på 121st annual meeting of the American Physiological Society i 2008
 

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Gevinster av trening i graviditet

Fysisk aktivitet under graviditeten kan øke hjerte-kretsløpfunksjonen, redusere hevelser i bena, redusere leggkramper og forebygge eller bedre urinlekkasje.

Trening i svangerskapet kan forebygge og bedre rygg- og bekkensmerter, forebygge unødig vektøkning, redusere risikoen for åreknuter og hemoroider og forhindre forstoppelse.

Amerikansk forskning har antydet at trening kan bidra til å redusere risikoen for fødselsdepresjon.

Trening av bekkenbunnsmuskulaturen kan minske sjansene for fødselskomplikasjoner.

Kilder: Journal of General Internal Medicine og Pasienthåndboka og Norges Idrettshøyskole

ECSS-kongressen

Link til konferansen

Idrettsforskere fra hele verden kommer til Oslo i slutten av juni for å delta på kongressen til European College of Sport Science (ECSS). Norges idrettshøgskole er vertskap.

I underkant av 2 000 idrettsforskere er ventet, og de skal presentere ny forskning innen hele spekteret av idrettsfag.

Konferansen har fått tittelen ”Nature, nurture and culture”, og blir den mest omfattende idrettsfaglige kongress som noen gang er arrangert i Norge.

Konferansen går fra 24.-27. juni på Oslo kongressenter.

Norges idrettshøgskole: Om ECSS-konferansen

ECSS: Egne nettsider for kongressen