Saken er produsert og finansiert av Universitetet i Bergen - Les mer

Kreativ på eldre dager

Nett-TV:

Mange eldre er offer for tidligere tiders ”rødblyantspedagogikk”. Gjennom skrivekurs kan de finne fram til sin verbale kreativitet og få ordet i sin makt.

29.1 2009 05:00


(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Gjennom kreativ skriving kan eldre mennesker bruke hele sin livserfaring og bringe den videre til nye generasjoner.

Men, eldre menneskers behov for kreativ stimulering er ikke det mest toneangivende aspektet ved dagens eldreomsorg, der fysiske behov kommer i forgrunnen.

Eldre har imidlertid, i likhet med alle andre, behov for å lære nye ting og utvikle seg.

Rødblyantens forbannelse

Gjennom skrivekurs kan de eldres verbale kreativitet bli forløst. Mange av dem som i skoletiden var offer for skolens ”rødblyantspedagogikk”, finner fornyet skrivelyst på slike kurs.

Formidlingsbehovet ligger latent, og mange kan med den rette pedagogikken få ordet i sin makt, selv om de ikke har skrevet noe tidligere i livet.

- Skrivekursene fører med seg en oppvåkning og fornyet tro på egne evner, sier førsteamanuensis Ragna Ådlandsvik ved Institutt for utdanning og helse ved UiB.

I løpet av de siste ti årene har hun sammen med førstelektor/stipendiat Oddgeir Synnes ved Betanien diakonale høgskole og pedagogen Odd Sætre erfart hvilken forløsende virkning disse kursene har.

Gammel og kreativ?

Men er vi like kreative hele livet i gjennom, eller går det nedover med oss? Eller kan det være at når vi blir eldre kan vi dra nytte av all vår livserfaring - og alle våre sanseopplevelser gjennom ulike livsfaser – slik at vi blir mer kreative enn noen annen aldersgruppe?

Ifølge Oddgeir Synnes kan eldre være mer kreative enn yngre generasjoner.

I videoen under kan du møte noen av dem som har deltatt på skrivekurs. (Filmen er laget av Univisjon ved Universitetet i Bergen.)

Artikkel oppdatert 25/3/2015

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse