- Fedmefare hos keisersnitt-barn

Barn forløst ved keisersnitt har doblet sannsynlighet for å være tydelig overvektige som 3-åringer. - Viktig grunn til å avstå fra keisersnitt, hvis det ikke er medisinsk nødvendig, påpeker amerikanske forskere.

(Illustrasjonsfoto: www.iStockphoto.com) (Foto: iStockphoto/NTB/Scanpix)

Forskerne tror en forklaring er at den nyfødte får med seg en annen bakterieflora til tarmene ved denne fødselsmetoden.

Og; at denne bakteriefloraen påvirker barnets vektutvikling negativt i tidlige år.

Keisersnitt er fra før koblet til økt risiko for senere astma og høysnue hos barnet. Samtidig kan mor blant annet rammes av infeksjoner og alvorlige blødninger.

- Grunn til å avstå

Eksperter har tidligere advart mot keisersnitt og karakterisert denne operasjonen som betydelig mer risikofylt enn vaginal fødsel.

Kvinner som ønsker keisersnitt av bekvemmelighetsgrunner, av frykt for smerter, har nå fått enda en mulig risiko å tenke over:

- Koblingen mellom keisersnitt og risiko for fedme hos barnet bør være en viktig, logisk grunn til å avstå fra denne fødselsmetoden, dersom den ikke er medisinsk begrunnet, påpeker de i studien.

Arbeidet er ledet av forskere tilknyttet Harvard Medical School, og nettopp publisert i nettutgaven til Archives of Disease in Childhood.

Medisinske grunner - og egne ønsker

Majoriteten av norske kvinner som får barnet forløst ved keisersnitt, gjennomgår operasjonen av medisinske årsaker.

Det kan dreie seg om et akutt keisersnitt ved mistanke om oksygenmangel hos fosteret, eller for eksempel et planlagt inngrep ved tvillingsfødsel.

Men en mindre andel kvinner ønsker seg, og får innvilget, denne fødselsmetoden, uten noen medisinsk begrunnelse. Se oversikt her over hvorfor kvinner får keisersnitt.

I 2009 fødte 17 prosent av norske kvinner på denne måten. Økningen har vært stor de senere tiårene. I 1975 var  andelen keisersnitt på fire prosent.

- En god del av økningen kan forklares medisinsk, men en god del handler også om kvinners preferanser og legenes holdning, har lege Dorthe Fuglenes tidligere uttalt til forskning.no.

Til sammenligning fødes over 30 prosent av barna i USA på denne måten i dag.

Mer firmikuter i tarmen

De amerikanske forskerne spekulerer altså i om koblingen til overvekt kan forklares med forskjeller i hvilke tarmbakterier den nyfødte får mest av.

De trekker fram tidligere resultater som viser at barn født ved keisersnitt har en høyere andel bakterier kalt firmikuter. Samtidig har andre resultater igjen pekt mot at overvektige har høyere nivåer av nettopp denne bakterien.

Det kan altså tenkes at slike magebakterier påvirker utviklingen av overvekt. Forskerne ser for seg at det skjer på flere måter:

Dels ved at firmikuter bidrar til å øke mengden energi som absorberes fra maten mens den fordøyes, og dels ved at slike bakterier stilmulerer celler til å forsterke insulinresistens, betennelsesreaksjoner og fettlagring i kroppen.

Litt mer om studien

Den nye amerikanske studien er basert på data fra 1255 mødre og barna deres.

Mødrene som fikk keisersnitt, hadde generelt høyere vekt enn de som hadde en tradisjonell fødsel. Samtidig veide også keisersnitt-babyene mer da de kom ut av mors liv.

Men uavhengig av faktorer som nettopp fødselsvekt og mors BMI, ser forskerne at keisersnitt dobler sannsynligheten for tydelig overvekt hos barnet når det er 3 år.

Rundt 16 prosent av keisersnitt-barna ble plasset i fedme-kategorien ved den alderen, mens andelen var 7,5 for de som ble født vaginalt.

Susanna Y Huh, Sheryl L Rifas-Shiman, Chloe A Zera, Janet W Rich Edwards, Emily Oken, Scott T Weiss, Matthew W Gillman. Delivery by caesarean section and risk of obesity in preschool age children: a prospective cohort study. Archives of Disease in Childhood, 23 May 2012 DOI: 10.1136/archdischild-2011-301141 Sammendrag her.