Saken er produsert og finansiert av Nofima - Les mer
Dette er kjøttbollene som er en del av forskningsprosjektet «GrøntiKjøtt».

Putter grønnsaker inn i kjøttbollene

Disse kjøttbollene er fylt med rundt 30 prosent grønnsaker. Det er ikke bare sunt. Det bidrar til at vi får brukt mat som ellers ville havnet i søpla. 

31.8 2016 04:00

Det første produktet i serien «+Grønt» er kjøttboller med 33 prosent grønnsaker. De lanseres i første omgang på hoteller, restauranter og kantiner.

Men går det som deltakerne i forskningsprosjektet «Grøntikjøtt» ønsker, dukker kjøttbollene snart opp i dagligvarehandelen også.

– Målet med prosjektet er å utvikle en ny produktkategori med bærekraftige og sunne hverdagsprodukter bestående av kvernet kjøtt med en høy andel grønnsaker, sier forsker Grethe Iren Borge ved Nofima.


GrøntiKjøtt-prosjektet ble lansert tidligere i år med smaksprøver på løpende bånd. (Foto: Wenche Aale Hægermark)

Utnytter grønnsakrester

Blomkål er en viktig ingrediens i kjøttbollene. Her brukes minibukettene som blir til overs når blomkål kuttes i buketter og fryses. Dermed går mindre mat til spille.

Og det er snakk om store mengder. Bare for blomkålen blir det 30 tonn mindre matsvinn per år.

Det samme kommer til å gjelde for andre grønnsaker som tas i bruk. De er fullgode råvarer, men størrelsen eller utseende gjør at de er vanskelig å selge som de er. I stedet for å bli brukt til dyrefôr, som gjerne er tilfellet i dag, vil grønnsakene bli brukt i de nye produktene.

– Både hvilke grønnsaker som er med, altså det å velge egnede råvarekombinasjoner, og å foredle råvarene på den mest gunstige måten, er viktig, sier Borge, som har ledet forskningsprosjektet.

Merverdi for norsk kjøtt og norske grønnsaker

Det er matprodusenten Jæder som lanserer +Grønt-serien. De beregner å øke omsetningen med inntil 100 millioner kroner per år mot eksisterende kunder og ser i tillegg et potensial innen institusjonsmat og skolemat.

– Ingen norske kjøttbedrifter produserer denne typen produkter i dag, og vi ønsker å være en foregangsbedrift som skaper merverdi for både norsk kjøtt og norske grønnsaker gjennom videreforedling på en ny og innovative måte, sier markedssjef Guro Espeland.

Dette skal de oppnå gjennom samarbeid med bedrifter i flere ledd i verdikjeden.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Om prosjektet

Prosjektet startet opp 1. januar 2015 og pågår i tre år. Jæder Ådne Espeland er prosjekteier og med seg i prosjektgruppen har de Fjordkjøkken, Fjordland, Norrek, Arne B. Corneliussen, Nordic Choice Hospitality Group, Nofima, Animalia og Gdansk University of Technology.

Prosjektet finansieres av Jæder og Norsk Forskningsråd.