Grønnsaker gir sexy hudfarge

Glem alt om solarium hvis du vil ha en attraktiv hudfarge. Sunn kost med massevis av grønnsaker gir den helt rette kuløren, mener engelske forskere.
18.12 2009 05:00

Hudens farge er avgjørende for om vi anser et ansikt for å være attraktivt eller ikke.

De engelske forskerne er kommet fram til at hvite mennesker ser mest sunne, og dermed tillokkende, ut når ansiktet er lyst med en gulaktig og rosenrød tone.

– Strengt tatt kan man sette likhetstegn mellom helse og et attraktivt utseende, sier post.doc. Ian Stephen fra University of Bristol i England til LiveScience.

– Før har man fokusert mye på ansiktets form og hudens struktur, men et av ansiktets mest varierende kjennetegn er fargen på huden, sier den engelske forskeren.

Foretrakk gulaktig, rosenrød og lys hud

Stephen og hans kolleger ba 54 hvite forsøkspersoner om å endre hudfarge på omkring 50 manne- og kvinneansikter på en dataskjerm, for å få dem til å se så sunne ut som mulig.

Og det viste seg at deltakerne hadde en tendens til gjøre ansiktene lysere, mer gulaktige og gjøre kinnene mer rosefarget.

Forskerne mener at preferansen for den gulaktige eller gylne ansiktsfargen henger sammen med de naturlige pigmentene som finnes i frukt og grønnsaker.

Disse plantepigmentene menes å beskytte cellene og styrke immunsystemet, slik at en hud som er farget en smule av pigment i for eksempel gulrøtter, er tegn på en sunn kropp.

Solariet er ingen snarvei

At den rosenrøde fargen virker forførende, kan være et resultat av at huden rødmer på grunn av gjennomstrømning av blod og oksygen, noe som tyder på et sterkt hjerte og sunne lunger.

Omvendt har røykere, diabetikere og folk med hjertefeil færre blodkar i huden, slik at huden ser mindre rosenrød ut.

Og solariet er ingen snarvei til sexy hud; forsøkspersonene foretrakk lys hud.

– I Vesten tror vi ofte at det å sole seg er den beste måten å forbedre fargen på huden. Men forskningen vår tyder på at det å leve et sunt liv med en god diett faktisk kan være bedre, sier Stephen til LiveScience.

Facial Skin Coloration Affects Perceived Health of Human Faces; 10.1007/s10764-009-9380-z; International Journal of Primatology.

Ian Stephens profil