Bakterier i skitten såpe

Den grundige håndvasken kan ha gjort deg mer tilsmusset enn du var. Flytende såpe kan nemlig være full av bakterier.

”Vask hendene for fedrelandet!” eller i hvert fall liknende oppfordringer, har kommet tett i periodene med mulige pandemier på trappene.

Nå kan en ny studie tyde på at du i verste fall kan bli mer skitten av en håndvask med flytende såpe av typen som fylles rett i en gammel beholder.

- Håndvask med såpe og vann er en universelt akseptert praksis for å redusere overføringen av potensielt sykdomsbringende mikroorganismer.

- Men flytende såpe kan bli forurenset med bakterier, og kan derfor være helsetrussel for eksempel i helsevesenet, sier Carrie Zapka, en av forskerne bak studien.

Bedre med ny såpepose

I motsetning til såpedispenserne der man bytter en hel såpepose eller såpepatron, er de dispenserne der man bytter ut selve såpen sårbare overfor bakterieforurensning, mener forskerne.

De undersøkte blant annet såpedispenserne på en barneskole, der alle de i alt 14 såpekildene var infiserte. I tillegg målte de bakteriemengden på hendene til elever og lærere før og etter håndvask.

En av bakterietypene 26-doblet seg i mengde etter den vanlige hygienerutinen med denne såpen.

Etter studien ble alle de gamle dispenserne byttet med en type som hadde hele, utbyttbare, forseglede såpeposer. Etter et år, var ikke en eneste av disse infiserte, ifølge forskerne.

Ikke bare vaskingen…

Som om ikke detaljer ved selve håndvasken var vanskelig nok å holde styr på, er tørkingen heller ikke helt uvesentlig for bakterieveksten.

Det er forskjell på hvor godt elektriske håndtørkere bidrar til rene hender, og i sammenligning mellom disse og tradisjonelt tørkepapir, ser det ut til at det siste er det beste, ifølge en studie forskning.no omtalte i fjor. Les: Papir fjerner flest bakterier.

Pressemelding fra The American Society for Microbiology: Washing with Contaminated Soap Increases Bacteria on Hands, 2.mai 2011