Eggstokkene med på shopping

Trodde du det var din estetiske sans som stod bak valget av lekre plagg i butikken? Ny forskning antyder at også eggstokkene har et ord med i laget. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Hva får noen damer til å velge den røde kroppskondomen med utringning til navlen, mens andre plukker ut den rutete flanellskjortelen med magaplass?

Den berømmelige smaken må nok svar for det meste av valget. Men ikke hele, ifølge amerikanske forskere.

De har nemlig funnet ut at tidspunktet i menstruasjonssyklusen også har en viss innvirkning.

Når eggstokkene slipper fra seg et egg som er klart til befruktning, foretrekker jentene faktisk mer sexy klær, mener forskerne. Hensikten er å danke ut konkurrerende eggstokker i nærheten. Eller damer, om du vil.

Virkningen gjelder nemlig bare når jentene med eggløsning blir eksponert for andre attraktive kvinnemennesker.

Intetanende jenter

Det er Kristina M. Durante fra University of Minnesota og kollegaene hennes som har undersøkt underlivets innflytelse på klesvalget.

De huket inn studiner som trodde de skulle være med på en undersøkelse av forhold, mote og helse. Alle deltagerne hadde regelmessige menstruasjonssykluser, og ingen av dem brukte hormonpreparater.

Disse damene ble kalt inn til to undersøkelser; Én i den fruktbare eggløsningstida, og én på et tidspunkt hvor fruktbarheten var på bånn.

Valgte klær

Oppgaven de skulle igjennom gikk ut på å titte på mer og mindre sexy klær på en spesialdesignet shoppeside på nettet. Jentene skulle velge ut de 10 plaggene som de helst ville ha med seg hjem.

Men før motemysinga begynte, måtte damene se igjennom en serie av bilder av andre mennesker. Bildene skulle angivelig vise andre studenter ved universitetet, men var egentlig hentet fra bildebaser.

Jentene fikk beskjed om at dette var en måte å måle hvordan de vurderte skjønnhet. Men egentlig var meninga en helt annen.

Deltagerne fikk nemlig ikke se på de samme bildene. Noen kikket på foto av attraktive jenter eller gutter. Andre fikk se mindre attraktive studiner og studenter.

Resultatene viste at tida i måneden faktisk så ut til å ha noe å si for klesvalget.

Eggløsning og attraktive konkurrenter

Jentene som hadde kikket på attraktive damer, valgte vesentlig flere sexy plagg under eggløsninga, sammenlignet med perioden med lav fruktbarhet.

Men uten påvirkning fra de pene medstudentene på bildene, hadde eggstokkene lite å si, konkluderer forskerne.

For etter eksponering for mer og mindre attraktive menn, og mindre tiltrekkende damer, valgte deltagerne like sexy klær i begge stadiene i syklusen.

Selv ikke pene damer hadde noen innvirkning, hvis forskerne påstod at de kom fra et universitet langt unna.

- Hvis du er i New York, vil ikke en kvinne i LA ansees som konkurranse, skriver forskerne i siste utgave av Journal of Consumer Research.

Som på Discovery Channel

Forskerne sammenligner damene på shopping med sjimpansene på Discovery Channel. Vi får mer konkurranseånd når vi er i det fruktbare hjørnet.

- For å lokke til seg en attråverdig make, må kvinnen vurdere hvor attraktive andre damer i lokalmiljøet er.

- Det gjør hun for å avgjøre hvor iøynefallende hun må være for å få tak i en bra mann, sier forskerne ifølge ei pressemelding.

De understreker imidlertid at deltagerne i studien ikke bevisst valgte mer sexy klær da de hadde sett flotte medstudiner.

Dessuten kan det være greit å nevne at klesvalget også ble påvirket av kjekke gutter.

Etter å ha myst på bildene av de attraktive mannlige studentene, viste jentene en klart større interesse for sexy gevanter. Men det var altså helt uavhengig av fruktbarheten.

Referanse:

Kristina M. Durante et al., Ovulation, Female Competition, and Product Choice: Hormonal Influences on Consumer Behavior, Journal of Consumer Research, august 2010.

 

Powered by Labrador CMS