Trenger flere fartøy

Det er flere utfordringer som må løses, dersom man skal klare å øke leveransene av levende fisk. En av disse er å øke kapasiteten til fiskeflåten.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste årene har det vært flest store fartøyer på opp mot 90 fot med snurrevadredskaper som har levert levende torsk til industrien.

Men det kan være god fortjeneste å hente også for de små og mellomstore båtene langs kysten. For fisken er langt bedre betalt når den blir levert levende.

Enkle og fleksible løsninger

Seniorforsker Kjell Midling ved Fiskeriforskning framhever behovet for å utvikle enkle og fleksible tankløsninger for å frakte fisken inn til land. Det krever nemlig mer plass å frakte levende fisk enn den som er sløyd og hodekappet.

- Det blir viktig å bygge disse tankene slik at de kan brukes både til å frakte levende torsk og fisk som er fanget på tradisjonell måte, slik at båtene er fleksible til å delta i forskjellige typer fiskerier.

Et annet viktig spørsmål som gjenstår er hvordan man faktisk skal overføre fisken fra båten til merden. Den må behandles skånsomt, og forskerne er enda usikre på hva som er det beste for fisken - pumping eller håving?

Ny teknologi må testes

Dessuten mangler man gode systemer for telling og veiing av den fisken som blir levert. Dagens system ved levering av levende fisk er mer arbeidskrevende enn tradisjonelle leveranser av sløyd og iset fisk.

- Det finnes teknologi som kan beregne mengden fisk som leveres, forteller Midling videre, men vi har enda ikke hatt muligheten til å teste hvor effektiv og presis denne teknologien er.

Når fisken til slutt er kommet i merd må den den spise for ikke å tape vekt - og dermed verdi. Og det er enda usikkerhet knyttet til fôrkostnadene og hvor mye torsken vil vokse på tørrfôr.

Arbeidet er gjort på oppdrag for Villfiskforum i Norges Fiskarlag og finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond.

Powered by Labrador CMS