Laks på nye måter

Lakseprodusentene konkurrerer om kundene, men hva gjør de for å skille seg ut? Og er det lønnsomt å satse på laks med særpreg? Et nytt forskningsprosjekt skal kartlegge laksenæringens strategier for å stå frem i mengden.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Hel laks pakkes i kasser og gjøres klar til eksport."

Laks eksporteres i hovedsak som standardvare, som hel laks eller filet. Dette gjør at pris ofte er det eneste kriteriet lakseprodusentene konkurrerer på. Resultatet er et sterkt fokus på å produsere laksen så billig som mulig.

Det er derfor viktig å undersøke alternative måter å øke lønnsomheten for laksebedriftene. Kan det for eksempel lønne seg å profilere nye produkter, etiske aspekter eller sporbarhet?

I et nytt treårig prosjekt skal forskere i Norge, Skottland og Chile kartlegge lakseprodusentenes strategier for å skille seg fra konkurrentene. Kartleggingen vil gi en oversikt over hva bedriftene konkret gjør for å markere seg, hvilke hindringer de møter, og hvor vidt slike tiltak er lønnsomme.

Forskerne skal blant annet følge enkelte bedrifter som prøver å skille seg fra andre, for eksempel ved å produsere økologisk laks eller ved å merke laksen på spesielle måter. Målet er å få kunnskap som kan bidra til økt verdiskaping i laksenæringen.

Hva vil kundene ha?

"Vil det lønne seg å profilere laksefileten på nye måter?"

I tillegg skal det gjennomføres markedsstudier blant innkjøpere i supermarkeder og butikker. Innkjøpernes ønsker og holdninger er avgjørende for hvilket produkt de velger, og i enkelte tilfeller har store butikker gått sammen med laksebedrifter for å skreddersy spesielle produkter.

Et eksempel er butikkjeden Marks and Spencer, som har innledet samarbeid med Scottish Sea Farm om å levere oppdrettsfisk som tilfredsstiller deres krav.

Erfaringer med slike forhold mellom produsent og kunde vil også undersøkes i prosjektet.

Internasjonalt samarbeid

Forsker Geir G. Ottesen fra Fiskeriforskning leder prosjektet, som er et samarbeid med University of Stirling, Skottland, og Universidad Austral de Chile. Bedriftsundersøkelsene skal gjøres i de respektive land, og markedsstudiene skal foretas i sentrale markeder.

Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd, Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond og Marine Harvest.

Powered by Labrador CMS