Orthacanthus, som levde for 300 millioner år siden, var så glupsk at den ikke gikk av veien for å spise unger av samme art. (Illustrasjon: Nobu Tamura/Wikimedia Commons CCby2.5)

Kannibalhai spiste ungene sine

I en fossil bæsj finnes rester etter små tenner.

Inni den spiralformede fossile bæsjen fant forskerne masse små tenner. (Foto: Aodhán Ó Gogain, Trinity College Dublin)

Den fryktinngytende fortidshaien Orthacanthus har en særegen endetarm, og dertil ekskrementer.

Forskerne var derfor ikke i tvil om hvem den spiralformede bæsjen tilhørte.

Innholdet var mer overraskende.

Inni den fossile bæsjen fant de små tenner. En nærmere kikk avslørte at det dreier seg om tennene til ungene i slekta.

Den glupske rovfisken spiste altså også andre Orthacanthus.

Om det var eget eller naboens avkom, vites ikke. Uansett tok den en jafs for rundt 300 millioner år siden.

Tilpasningsdyktig rovfisk

Sporene etter den ålelignende fisken ble funnet i en kullgruve i Canada. På den tida lå landområdet rundt ekvator og var dekket av tropisk skog. Orthacanthus dukker først opp for 400 millioner år siden, ifølge Wikipedia, og ble utryddet 200 millioner år seinere.

Den tre meter lange haien var tilpasset livet i både saltvann, brakkvann og ferskvann. Det var muligens i laguner langs kysten at den oppdro ungene sine. Til den altså spiste dem opp.

Nå er ikke det så uvanlig i våre dager heller, innrømmer forskerne overfor BBC. Også den moderne oksehaien eter egne unger om nødvendig.

Mange andre dyr har til tider spist sin egen art. Selv neandertalerne var kannibaler. Det var også våre egne forfedre, ifølge NRK, men neppe på grunn av sult.

Kan ha manglet mat

Her er tanna til haien. (Foto: Aodhán O'Gogain, Trinity College Dublin)

Haikjøtt er likevel et sjeldent innslag i kostholdet til dagens haier. Det er lite lønnsomt å glefse i seg avkommet om man vil føre slekta videre. Derfor tror forskerne at kannibalismen var siste utvei for sultne haier.

Fossilet stammer fra perioden da haiene utvidet leveområdet sitt. De bodde først i saltvann, men nå begynte de å utforske ferskvann innover i landet.

Der var det ennå ikke så mange byttedyr, mest planter. Derfor kan det hende at haien måtte spise sine egne for å overleve.

Men det er bare en mulig teori fra forskernes side. Orthacanthus er en av flere forhistoriske fisk som de har studert.

Aodhán Ó Gogáin mfl: Fish and tetrapod communities across a marine to brackish salinity gradient in the Pennsylvanian (early Moscovian) Minto Formation of New Brunswick, Canada, and their palaeoecological and palaeogeographical implications. Paleontology, 11. august 2016. DOI: 10.1111/pala.12249. Sammendrag.