Satser på sjømatmarkeder

Norge er i verdensklasse innenfor fiskeoppdrett og produserer rundt 40 prosent av all oppdrettslaks. Nå vil forskere ved Universitetet i Stavanger sette Norge på kartet også når det gjelder markedsføring av sjømat.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

De to professorene Frank Asche og Ragnar Tveterås ved Institutt for industriell økonomi, risikostyring og planlegging ved Universitetet i Stavanger (UiS) er faglige drivkrefter i forskningsmiljøet rundt sjømat ved UiS.

- Mulighetene er mange når det kommer til økonomisk analyse av sjømatmarkeder og markedsføring av sjømat, sier Frank Asche.

Generisk markedsføring

Havbruksnæringen er en internasjonal næring der Norge er en viktig aktør. Nesten 600 000 tonn laks, eller 40 prosent av verdens oppdrettslaks, produseres her til lands. Mer enn 95 prosent av fisken eksporteres, enten som hel fisk eller fillet.

- I matvareindustrien er mye av markedsføringen generisk. Det vil si at industrien går sammen om å markedsføre de gode egenskapene til laks generelt, framfor at hver aktør markedsfører seg selv og sitt varemerke, forklarer Tveterås, og trekker fram Lerøy laks som et eksempel.

- I USA brukes det én milliard dollar på generisk markedsføring hvert år. Oppdrettsnæringen har likevel behov for mer kunnskap om denne typen markedsføring, sier Tveterås.

Forskning på inntekt

Et annet tema som står i fokus for forskningen ved UiS, er inntektsfordeling i verdikjedene for sjømat. Det vil si hvor stor andel av inntektene som går til fiskere, mellommenn og supermarkeder.

I følge UiS-forskerne er dette en viktig problemstilling ettersom fisken ofte kommer fra næringsfattige regioner.

- Vi skrev nettopp en rapport på dette temaet som nylig ble publisert av FNs matvareprogram, konstaterer Frank Asche.

Sjømatforskerne ved UiS samarbeider per i dag med forskerkolleger i USA, Storbritannia, Australia, Chile, Canada, Frankrike, Portugal, Sverige, Danmark, Island og Finland.

Powered by Labrador CMS