Avslører torskens hemmeligheter

Føler fisk smerte? Et nytt forskningsprosjekt skal se hvordan torskens hjerne reagerer på potensielt smertefulle stimuli.

(Illustrasjon: Oddvar Dahl, Nofima)

Med MR-røntgen og andre nevrofysiologiske metoder skal forskerne undersøke hvilke deler av torskens hjerne som er involvert når fisken utsettes for potensielt smertefulle stimuli.

Forskerne skal også undersøke hvordan signalene bearbeides i torskens hjerne, og sammenligne det med kunnskap om andre dyr og mennesker.

Med dette håper forskerne å få økt kunnskap om hvordan fiskens hjerne fungerer, og komme et viktig skritt videre i forståelsen av om fisk er i stand til å oppleve ubehag.

Føre-var-prinsipp

- Dette er nybrottsarbeid, ingen andre forskere har undersøkt torskens hjerne på denne måten tidligere, sier prosjektleder Øyvind Aas-Hansen ved Nofima Marin.

- Føler ikke alle dyr og fisk smerte?

- Alle levende vesener reagerer på ytre stimuli, men vi vet ikke om de oppfatter det som ubehag.

- Norske myndigheter og regelverk legger i dag til grunn et føre-var-prinsipp hvor de antar at fisk kan føle ubehag, vi forsøker med dette å finne ut om dette stemmer, sier Aas-Hansen.

Komplisert

Det kreves avansert teknisk utstyr når forskerne skal avdekke torskens innerste hemmeligheter.

For å klare dette er forskerteamet bredt sammensatt, og består av eksperter innen alt fra fiskebiologi og medisin til statistikk, fysikk og psykologi.

- Dette er et teknologisk komplisert og krevende prosjekt. Vi har knyttet til oss eksperter som ikke jobber med fisk til daglig, blant annet spesialister på MR-røntgen og human smerteforskning, sier Aas-Hansen.

Til sammen deltar ni institusjoner i Tromsø, Oslo, Bergen, Trondheim, Liverpool og Antwerpen i prosjektet.

Det tre år lange forskningsprosjektet startet i høst, og er finansiert av Norges Forskningsråd.