En rettssak i utvikling

En skole i Pennsylvania synes at ideen om en intelligent skaper er et godt alternativ til Charles Darwins evolusjonsteori. Det mener derimot ikke alle foreldrene. Rettssaken mellom intelligent design og naturlig utvikling har begynt.

Ikke alle er enige om at Darwins evolusjonsteori kan forklare opphavet til mangfoldet på kloden.

Menneskene bak ideen om intelligent design (ID) mener tvert imot at livet er så ufattelig komplisert at det må ligge en intelligent vilje bak det hele.

Og denne skaper-hypotesen er blitt populær. Så populær at en skole i Pennsylvania like godt ville presentere den som et godt vitenskapelig alternativ til evolusjonsteorien. Det gikk imidlertid ikke helt som planlagt.

Foreldrene til noen av barna mener nemlig at skolen har religiøse motiver for å oppfordre barna til å tro på intelligent design, og på mandag åpnet historiens første rettssak mot ID-bevegelsen.

Vitenskap eller ikke

Saken kommer til å dreie seg om hvorvidt ideen om intelligent design virkelig er vitenskap, eller om den i bunn og grunn er basert på religiøse overbevisninger.

Saksøkerne vil argumentere for at ID ikke oppfyller kravene til en vitenskapelig hypotese, men derimot har store likheter med kreasjonismen, som tar Bibelens skapelsesberetning bokstavelig, skriver New Scientist.

Saksøkerne har allerede kalt opp biologen Kenneth Miller fra Brown University, som har gitt en grunnleggende innføring i vitenskapelige arbeidsmetoder.

Metodene baserer seg på at alle vitenskapelige hypoteser må kunne testes, slik at ideene kan prøves ut og kritiseres av andre forskere.

I følge Science gjorde Miller det helt klart at han ikke anser ID-hypotesen som noen vitenskapelig hypotese.

Vil angripe Darwin

Rettssaken vil vare i mange uker, og dommen faller ikke før i begynnelsen av desember. Før det vil også de saksøkte kalle sine vitner fram.

Forsvaret kommer til å angripe deler av evolusjonsteorien som ID-tilhengerne mener har svakheter og usikkerheter, skriver Science.

Dessuten vil nok de saksøkte gjøre sitt beste for å overbevise juryen om at intelligent design ikke har noe å gjøre med Gud eller religion.

New Scientist: Lawyers fire opening shots in Intelligent Design case