Læring på tvers av landegrenser

Hvilke mekanismer bidrar til innovasjon og verdiskaping? Hva betyr omgivelsene for suksessen? Hva kan vi lære av andre som lykkes? BI-forsker Eli Moen jakter på svarene i EU-prosjektet "Translearn".

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

De nordiske landene har de siste årene vakt internasjonal oppsikt på grunn av høye skåringer på en rekke økonomiske indekser. Samtidig har vi bevart og videreutviklet våre velferdsordninger.

- Mye tyder på at den økonomiske dynamikken skjer på grunn av, og ikke på tross av, velferdstiltak og en sterk sosial dialog mellom de ulike samfunnspartnerne, sier Eli Moen, som er forsker ved Institutt for offentlige styringsformer ved Handelshøyskolen BI.

EU-prosjekt

Handelshøyskolen BI er partner på EU-prosjektet Translearn, som finansieres innenfor rammene av programmet Citizens and Governance in a Knowledge-Based Society i EUs 6. rammeprogram. Prosjektet startet opp i april 2006, og vil gå over tre år.

Translearn har som formål å:

  • Studere og forstå den økonomiske dynamikken i de nordiske landene.
  • Formidle nordiske erfaringer på tvers av landegrensene i de nordiske landene og til andre land innen EU. Slovenia studeres som et testcase.

BI-forsker Eli Moen er forskningsleder for delstudien “Transnational Learning in Practice - the Nordic countries and Slovenia as a test case”. Her skal Moen og hennes nordiske forskerkolleger gjennomfører case-studier i de nordiske landene og i Slovenia.

"Hvordan kan vi formidle erfaringer på tvers av landegrensene?"

Slovenia er valgt fordi det representerer et av de nye medlemslandene i den europeiske union. Samtidig er det relativt lite og oversiktlig. Slovenia har også klare ambisjoner om å gå fra en investeringsfase til å bli en innovasjonsdrevet økonomi.

Norske bedrifter på global arena

I Norge studerer Eli Moen Kongsberg-bedriftene, mens Åge Mariussen (NIFUSTEP) studerer REC (Renewable Energy Corporation). Disse bedriftene er valgt fordi de er globalt konkurransedyktige innen sine felt. Det har også vært et poeng at casebedriftene skal ligge utenfor hovedstadsområdet. Tilsvarende har forskerne identifisert casebedrifter i de andre landene studien omfatter.

- Vi ønsker å finne frem til sentrale drivkreftene for innovasjon og vekst. Hva er det som fungerer? Vi er også opptatt av å forstå bedriftens samhandling med omgivelsene. Hvilke omgivelser og institusjonelle forhold gir næring til dynamikk?, sier Eli Moen.

"Eli Moen"

Hvordan lære av andre?

Det er i tiden å lete etter “best practice”, og så hente hjem denne praksisen. Men det er langt fra smertefritt å overføre en suksessoppskrift over landegrensene.

- Det betyr ikke at vi ikke kan lære av andres erfaringer, understreker Moen. Det er ikke nok å forstå hvilke mekanismer som fungerer. Like viktig er det å forstå i hvilke sammenhenger den beste praksis fungerer i. Med andre ord best practice er lokalt avhengig.

Powered by Labrador CMS