Japanske forskere lager muse-egg av stamceller

Japanske forskere har trolig gjort et gjennombrudd i stamcelleforskningen, noe som kan hjelpe kvinner som ikke er i stand til å få barn.

Stamceller:

Stamceller: uspesialiserte celler som er opphavet til spesialiserte celler, kan dele seg i det uendelige.

Totipotente stamceller: befruktede egg, har ubegrensede muligheter, kan gi opphav til et nytt individ.

Blastocyst: stadiet mellom befruktet egg og foster, inneholder pluripotente stamceller.

Pluripotente stamceller: celler som kan bli til de fleste typer celler i en organisme, finnes i blastocyster og i kjønnsorganene til fostre.

Multipotente stamceller: celler i et født individ som kan danne utgangspunkt for et utvalg av spesialiserte celler.

Forskere ved universitetet i Kyoto i Japan har lykkes med å lage befruktningsdyktige egg fra stamceller hos mus.

Eggene ble satt inn i musene, som fødte levedyktige avkom, ifølge en studie publisert i Science.

Lager egg av hud

Det er første gang man har lykkes med et slikt forsøk på pattedyr, og ifølge forskerne kan de fremstille egg ved hjelp av stamceller fra fostre eller hud.

I forsøket med musene brukte forskerne hudceller for å framstille egg. Forsøket resulterte i at tre musunger kom til verden få uker senere.

Tidligere har man gjort lignende vellykkede forsøk med sædceller.

Håp for barnløse

Dette kan være godt nytt for ufruktbare kvinner, selv om dette ligger langt fram i tid.

– Selv om dette er et stort tilskudd til den kunnskapen vi har i dag, vil det ta lang tid før man kan teste dette på mennesker. Men for første gang er målet i sikte, sier professor Robert Norman ved Universitetet i Adelaide til Telegraph.

Entusiasmen deles av stamcelle-professor Amander Clark ved universitetet i California.

– Denne studien har gitt avgjørende bevis på prinsippet om at egg kan lages av induserte pluripotente stamceller (se faktaboks), sier Clark til Science.

Forskerne bak studien understreker at man må ta hensyn til både etiske barrierer og tekniske utfordringer om man skal overføre prosessen til mennesker.