Blodtørstig edderkopp

Forskerne har funnet en type edderkopper som jakter stappmette mygg for blodets skyld. Som om ikke edderkoppene var skumle nok fra før...

Det spiller ingen rolle om dyreelskerne sier det motsatte: Edderkopper er usympatiske skapninger.

De lurer alskens bevingede uskyldigheter inn i lumske nett, spiser ofrene med sugerør, og går ikke av veien for å jafse i seg sin egen sexpartner midt under akten.

Og nå viser det seg altså at noen av krypene til alt overmål har en preferanse for blod.

Riktignok har ingen oppdaget edderkopper som suger blod sånn helt direkte, men et forskerteam har likevel kommet over en åttebeining som legger i seg av virveldyrblod så sant den har sjansen.

Den afrikanske edderkoppen Evarcha culicivora jakter nemlig helst på hunnmygg som nettopp har sugd i seg et passelig måltid. Edderkoppen kan visstnok kjenne igjen blodmette mygg både på utseende og lukta.

Blod var best

Det er forskere fra University of Canterbury på New Zealand, International Centre of Insect Physiology and Ecology i Kenya og Macquarie University i Australia som har kikket nærmere på matvanene til edderkoppen.

De alte fram flere generasjoner av E. culicivora i fangenskap. Så ble noen av krypene stilt overfor en meny av utstilte bytter: lake flies (en slags afrikansk knott som ikke biter), andre leddyr, hannmygg (som ikke spiser blod), hunnmygg som hadde fått sukker og hunnmygg som hadde fått blod.

Da oppdaget forskerne at edderkoppene hadde en klar forkjærlighet for blodfylte hunnmygg. Var det blodmygg å få, var E. culicivora til og med villig til å inngå kompromisser på den foretrukne størrelsen på maten.

Etter en titt i mikroskopet var det heller ingen tvil om at edderkoppen slurpet i seg det makabre mageinnholdet.

Og da er det vel bare et tidsspørsmål før et av utyskene oppdager hvor godsakene virkelig kommer fra?

Ikke helt, heldigvis.

Ingen umiddelbar fare

Om edderkoppene mot formodning skulle skjønne hvor myggen får tak i blodet, ville de likevel ikke kunne bite direkte. Munndelene til åttefotingen er nemlig ikke laget til å suge blod fra mennesker og dyr.

Hangen til blod virker derimot som en medfødt greie, tror forskerne. De har nemlig alt opp stammer av E. culicivora som ikke har fått smake rødt på flere generasjoner. Men da disse edderkoppene endelig fikk valget, foretrakk de blodtung mygg uten å mukke.

I følge forskerne er dette første gang vitenskapen har oppdaget dyr som velger bytte ut ifra hva de har spist. Nå spør man seg hvordan denne egenskapen egentlig kan ha oppstått.

Vi i forskning.no spør oss derimot bare: Hva blir det neste?

R. R. Jackson, X. J. Nelson & G. O. Sune, A spider that feeds indirectly on vertebrate blood by choosing female mosquitoes as prey, Proceedings of the National Academy of Sciences, 18. oktober 2005, vol. 102, no. 42, p. 15155-15160.

Proceedings of the National Academy of Sciences