Aper ler også

Latteren ble utviklet før menneskeapene og menneskene skilte lag og utviklet seg i ulike retninger, og det kan vi høre når vi kiler en gorilla, ifølge ny forskning.

"Forskere mener å ha funnet bevis for at latteren er en egenskap vi har arvet fra en stamfar vi har til felles med menneskeapene. (Illustrasjonsfoto: www.clipart.com)"

Forskere fra University of Portsmouth, University of Veterinary Medicine Hannover og Georgia State University har kilt over tyve aper og tre mennesker og sammenlignet latteren deres.

Studien er publisert i det siste nummeret av tidsskriftet Current Biology.

Første studie av sitt slag

- Resultatene våre støtter oppunder teorien om at også aper ler, sier en av forfatterne, psykologiprofessor Marina Davila Ross ved University of Portsmouth i en pressemelding.

- Denne studien er den første artshistoriske undersøkelsen av evolusjonsmessig kontinuitet av et menneskelig følelsesmessig uttrykk, sier hun.

"Ifølge forskerne har vi mennesker og våre forfedre ledd i minst ti millioner år. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)"

Forskerne skriver at studien deres utfordrer det tradisjonelle synet om at latter er en unik menneskelig egenskap, og at latteren har eksistert siden lenge før vi mennesker skilte lag fra apene, kanskje allerede for mellom 10 og 16 millioner år siden.

Kilte aper rundt i Europa

Professor Davila Ross reiste til syv ulike dyreparker i Europa og et reservat i Borneo for å ta opp lyden av baby- og ungdomsaper som ble kilt av dyrepasserne sine.

Hun tok opp latteren til gorillaer, sjimpanser, dvergsjimpanser, orangutanger og mennesker. Lydene ble matet inn i en datamaskin for analyse, slik at forskerne kunne finne ut hvilke lyder som lignet mest på hverandre.

Dataprogrammet som analyserte latteren satte opp lydene i et slags evolusjonstre som viser hvor beslektet de ulike lydene er.

- Vi står nærmest sjimpanser

Til forskernes store overraskelse arrangerte datamaskinen latterlydene helt likt det velkjente evolusjonstreet vi bruker til å plassere mennesker i forhold til andre primater.

- Evolusjonstreet vårt, som kun er basert på disse lydopptakene, viser at mennesker står nærmest sjimpanser og dvergsjimpanser, men lengst unna orangutanger, og med gorillaene et sted i mellom.

- Det er den samme oversikten du vil se i det veletablerte evolusjonstreet til menneskeapene.

- Dette er sterke beviser for at latter kommer fra en stamfar som er felles for alle primater, sier Davila Ross til The Guardian.

Marina Davila Ross et. al., Reconstructing the Evolution of Laughter in Great Apes and Humans, Current Biology, 4. juni 2009.

BBC News: Tickled apes yield laughter clue