SciLab til Elverum

Har du ennå ikke fått prøvd deg som forsker i det mobile laboratoriet SciLab? Da har du sjansen når De Nordiske Jakt- og Fiskedager går av stabelen på Elverum denne uken.

De Nordiske Jakt- og Fiskedager ved Norsk Skogmuseum på Elverum er en årlig happening som tiltrekker seg mellom 30 000 til 40 000 besøkende.

Blant en mengde aktiviteter i år er også det mobile laboratoriet SciLab, forsterket med bjørneforskere fra både Finmark og Hedmark.

SciLab har siden premieren på Forskningstorget i Oslo i september 2005 vært land og strand rundt i Norge, og nå er innlandet neste stopp.

DNA fra bjørn

Primus motor bak SciLabs tilstedeværelse i Elverum er Vidar Bakken. Til daglig professor ved Odontologisk institutt, Universitetet i Bergen. I år har han sabbatsår for å være gjesteforsker ved Høgskolen i Hedmark, videreutvikle et bioteknologiselskap og være engasjert formidler.

- Alle som vil kan prøve seg som forskere i SciLab på Elverum. Etterpå vil bjørneforsker Hans Geir Eiken, leder ved Bioforsk jord og miljø Svanhovd i Sør-Varanger, forklare hvordan teknologien de besøkende har opplevd i laben, brukes i praksis daglig, forteller Bakken engasjert på telefonlinje med vindsus fra Elverums dype skoger.

- Eiken vil sammen med bjørneforskere fra Høgskolen i Hedmark vise publikum hvordan DNA kan tas ut av bjørnemøkk eller bjørnehår, og så brukes til å finne ut av hvilken bjørn møkka eller håret er fra, sier Bakken.

Leke og lære

Bakken har fått 40 000 kroner i støtte fra Norges forskningsråds program for funksjonell genomforskning (FUGE) til å ha SciLab på Elverum under jakt- og fiskedagene, og håper laboratoriets tilstedeværelse kan formidle ny biologisk kunnskap til en mengde jakt- og fiskeinteresserte.

- Jeg tror dette blir en fin måte å vise fram hvor praktisk nyttig en del av den nye biologiske teknologien er for forskerne, og forklare folk flest om DNA og hvordan kunnskapen om dette arvestoffet kan brukes innenfor mange ulike områder, sier Bakken.

Han gleder seg som en liten unge til å få mange barn “i alle aldre” på besøk i SciLab på Elverum til helgen, for å fortelle dem mer inngående om den praktiske nytten av DNA og ny biologisk teknologi.

SciLab