Mastodont-DNA kartlagt

Den utdødde mastodonten er siste dauding som har fått det mitokondrielle DNAet sitt gransket. Resultatene peker mot at fortidskjempen er mer i slekt med asiatiske elefanter enn med afrikanske.

Det er Michael Hofreiter fra Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology og kollegaer fra Sveits og USA som har undersøkt den genetiske oppskrifta til mitokondriene i mastodonten. Mitokondrier er en del av alle celler i kroppen, og har sitt eget DNA.

Forskerne analyserte materialet i ei tann fra en av kjempene som trampet rundt på kloden en gang for mellom 50 000 og 130 000 år siden.

Ut ifra undersøkelsene klaret de å kartlegge hele det mitokondrielle genomet fra fortidselefanten. Det kunne de sammenligne med tilsvarende DNA fra både ullhåret mammut, asiatisk og afrikansk elefant.

Dette brakte fram en del interessante indikasjoner rundt slektskapet til både nålevende og utdødde elefantdyr.

Forteller om fortida

Mitokondrielt DNA kan bare nedarves fra mor til avkom, fordi moras eggcelle ødelegger mitokondriene i sædcella. Dermed er det mulig å følge morslinjene bakover i tid.

Hver gang det skjer mutasjoner i det mitokondrielle DNAet, oppstår det nemlig en ny variant av DNAet. Jo mer ulikt DNAet er mellom to individer, desto lenger tilbake i tid ligger en eventuell felles stammor.

Da forskerne sammenlignet det mitokondrielle DNAet til mastodonten og de andre gigantene, oppdaget de at mastodonten var mer i slekt med den asiatiske enn den afrikanske elefanten.

Dessuten kunne de regne seg til at den afrikanske elefanten skilte lag med den asiatiske elefanten og mammuten for omtrent 7,6 millioner år siden. Etterpå skiltes mammuten og den asiatiske elefanten for rundt 6,7 millioner år siden.

Denne hendelsen sammenfaller forbløffende godt med tidspunktet da mennesket skilte lag med sjimpansene og gorillaene, står det i en pressemelding fra PLoS, hvor forskningen er publisert.

Kan det være en sammenheng, tro?

N. Rohland, A. S. Malaspinas, J. L. Pollack, M. Slatkin, P. Matheus et al. (2007), Proboscidean mitogenomics: Chronology and mode of elephant evolution using mastodon as outgroup, Public Library of Science, Biology, 5(8): e207. doi:10.1371/journal.pbio.0050207.

Rapporten kan leses gratis hos PLoS