Stort dinosaurfunn i Kina

Kinesiske forskere sier de har funnet verdens største samling av dinosaurfossiler.

Funnet skal være gjort i provinsen Shandong øst i Kina, og forskerne skal ha gravd frem 7 600 dinosaurbein i 15 separate områder i Zhucheng City siden mars 2008, melder BBC og Reuters.

Lokalt er Zhucheng City kjent som dinosaurbyen.

Blant fossilene på det nye utgravingsområdet i kina skal forskerne ha oppdaget en kjempestor nebbdionsaur. Her er nebbdinosauren Parasaurolophus cyrtocristatus utstilt ved Field Museum of Natural History i Chicago i USA. (Foto: Wikimedia Commons, lisens her)

- Denne gruppen fossile dinosaurer er så langt den største som har blitt oppdaget i verden, i forhold til arealet, sier Zhao Xijin, en paleontolog fra Chinese Academy of Sciences, til Beijing News.

Sen krittid

Ifølge nyhetsbyrået Xinhua, et nyhetsbyrå for den kinesiske regjeringen, er fossilene stort sett datert fra sein krittid (146-66 millioner år siden), da dinosaurene døde ut.

- Oppdagelsen forventes å bidra til forskning på mysteriet omkring dinosaurenes utryddelse, sier Zhao til Xinhua.

Zuhucheng City har et storf felt med hadrosaurus-fossiler som ble oppdaget på 1960-tallet. Mer enn 50 tonn fossiler skal ha blitt gravd ut siden den gang, melder Xinhua.

Et nytt utgravningsfelt ble oppdaget av en gruveekspedisjon i mars, i byene Longdu, Shunwang, Jiayue og Zhigou. Ett felt i Longdu er 300 meter langt, 10 meter bredt og 5 meter dypt, rapporterer det kinesiske nyhetsbyrået.

Nebbdinosaur

Mer enn 3 000 fossiler er funnet på dette feltet, og nye arter eller slekter kan bli funnet her, skal Zhao ha fortalt.

Blant funnene er en diger nebbdionsaur. Nebbdinosaurene, eller Hadrosauridae var blant de siste dinosaurene som fantes på jorda.

Familietreet til nebbdinosaurene (hadrosauridae). (Illustrasjon: Wikimedia Commons, lisens her)

En to meter stor skalle fra en stor ceratopsia, en nesehornlignende dinosaur, er også funnet her. Dette er det første funnet utenfor Nord-Amerika, ifølge Xu Xing, en forsker ved Institute of Vertebrate Paleontology og Paleoanthropology i Kina.

I 15 underfelter er det også funnet andre nye arter av ankylosaurus, tyrannosaurus og ceolurus, ifølge Xu.

Vulkan og flom

Forskerne tror et vulkanutbrudd kan ha betydd slutten for disse dinosaurusene, og at en senere oversvømmelse brakt dem til sitt endelige hvilested.

Funnene er enda ikke publisert. Ifølge Xhao vil forskning på funnene bli publisert i slutten av 2009. Paul Barrett, en ledende paleontoloig ved London’s National History Museum, sier til BBC at påstanden om at funnet er et av verdens største er troverdig.

Lokale myndigheter sier til nyhetsbyrået Xinhua at en fossilpark skal bygges i området.

Chinese Academy of Sciences: CAS experts: Shandong dinosaur fossil field ”world’s largest”