Farvel, Jurassic Park

Ny sekvenseringsteknologi punkterer drømmen om dinosaurer i dyreparken: Nei, det finnes ikke intakt dinosaur-DNA inne i fossile insekter i rav.

Insekt i kopal (Foto: Dr. David Penney, University of Manchester)

På nittitallet kunne dinosaur-nerdene drømme hemningsløst:

Steven Spielberg hadde nettopp vist hvordan eldgammelt dinosaurblod fra magen til et ravdekket insekt kunne bli til en hel fornøyelsespark full av fresende velociraptorer og andre triveligheter med tenner.

Og enkelte studier fra virkeligheten antydet at det faktisk var mulig å finne gammelt DNA i prøver fra rav.

Men nå, 20 år etter, kommer altså siste kontrabeskjed fra et forskerteam fra University of Manchester:

Funnene av DNA dreide seg etter all sannsynlighet bare om forurensede prøver. Og sjansene for å finne DNA i fossiler i rav er forsvinnende små.

Isolert laboratorie

Det hører med til historien at forskerne altså ikke har lett etter dinosaur-DNA i insekter i rav. Derimot har de brukt de aller nyeste teknikkene for DNA-sekvensering for å lete etter rav-insektenes eget DNA.

Og teamet har gått grundig til verks for å hindre at prøvene skulle bli forurenset av flass eller andre DNA-holdige deler av mennesker og dyr.

Det betydde blant annet full beskyttelsesdrakt og spesialisolerte laboratorier med ultrafiltrert luft.

I tillegg brukte teamet prøver av insekter fanget i kopal, kvae som er i ferd med å bli til rav. Insektene var bare mellom 60 og 10 600 år gamle, og dermed skulle man tro at sjansene for å finne deler av gamle gener i prøvene var temmelig gode.

Men den gang ei.

Ikke snurten av noe DNA dukket opp i resultatene.

Usannsynlig DNA

Det antyder at det er temmelig usannsynlig at vi skal finne DNA i insekter som er mange millioner år gamle, konkluderer forskerne.

- Intuitivt kunne man forestille seg at en så raskt og komplett innkapsling i kvae ville hjelpe til med å bevare DNA i et ravdekket insekt, men dette ser ikke ut til å være tilfelle, sier David Penney, som ledet studien, i en pressemelding.

- Så uheldigvis ser det ut til at Jurassic Park-scenarioet må forbli i drømmenes rike.