Trygg blant fremmede

Volden blant mennesker i byer har ikke økt de siste 25 årene. Dette på tross av urbanisering, økende arbeidsdeling og stadig flere upersonlige forbindelser mellom mennesker.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Selv et mindre nedslag i New York kan bli katastrofalt. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox)"

Kunnskap om voldsbildet og voldsutviklingen stemmer ikke med utbredte oppfatninger om samfunnsutviklingen innenfor media og i ulike fagmiljøer.

Dette oppdaget Nicolay B. Johansen da han begynte å arbeide med spørsmål om byer, orden og vold for snart ti år siden.

Nå har han skrevet doktoravhandling i kriminologi, ved Universitetet i Oslo, om sosial kontroll og vold i byer.

Festliv og vold

Det er ikke større sannsynlighet å bli utsatt for vold nå enn det var for 25 år siden. Men det er flere som anmelder voldsepisoder nå enn tidligere.

I følge levekårsundersøkelser for de siste 25 årene har nordmenns utsatthet for vold vært stabil de siste 25 årene. Selv om det har vært en økning i anmeldte voldslovbrudd i denne perioden gjenspeiler ikke det en faktisk økning i utsatthet.

- Den volden som utøves mellom fremmede er knyttet til ungdommens festliv. Denne gruppen består for det meste av unge uten barn og uten fast partner, forklarer Johansen.

- Det urbane festlivet er imidlertid en liten del av det å være fremmed i byer, og representerer ikke bylivet som sådan, sier han.

Fremmedhet

Med fremmedhet menes at vi ikke har biografisk kunnskap om hverandre, som hvor en person kommer fra, eller vedkommendes navn og arbeidssted.

- Fremmedhet handler først og fremst om å møtes i mylderet i bysentrene, passere hverandre på fortauene, foreta kjøp i forretninger og å sitte overfor hverandre på buss og bane, om det ikke er for fullt.

- I disse situasjonene forekommer det ytterst sjeldent voldelige hendelser, forteller Johansen.

Særskandinaviske forhold

Offerundersøkelser fra Sverige og Danmark viser like tendenser som i Norge.

Men Johansen understreker at selv om fremmedhet ikke utøser vold i Norden, er ikke det nødvendigvis representativt for andre deler av verden.

- I Norge har vi ikke den samme fattigdomsproblematikken som andre steder. Men om det er mer vold slike steder, er det mer nærliggende å si at det er fattigdommen som er problemet, og som utøser volden, ikke fremmedheten, sier Johansen.

Tönnies versus Durkheim

Fremmedhet er ikke i seg selv voldsfremmende i byliv, mener han.

Johansen fremhever at av de klassiske sosiologer han har undersøkt, er det Durkheim som best fanger denne erkjennelsen. Johansen skjelner mellom det han kaller ”Tönnies-tradisjonen” og ”Durkheim-tradisjonen”.

Franske Emilie Durkheim (1858-1917) regnes for å være en av grunnleggerne av moderne sosiologi. Tilsvarende regnes tyske Ferdinand Tönnies (1855-1936) som en av grunnleggerne av den tyske sosiologien.

Nicolay B. Johansen.

I denne sammenhengen står begrepet sosial kontroll sentralt, og Johansen opplevde at dette begrepet ble brukt tvetydig i faglitteraturen.

Han mener det finnes to vesentlig forskjellige måter å tenke om sosial kontroll, som ikke har fått nok oppmerksomhet.

Tönnies så først og fremst på sosial kontroll som noe iboende i menneskelige samværsformer, mens Durkheim la vekt på felles forestillinger om rett og galt.

Sosial kontroll i byer

- Spørsmålet om sosial kontroll var i sosiologiens klassiske periode ensbetydende med de grunnleggende spørsmål om hvordan samfunn henger sammen.

- Teoretikerne var opptatt av å forstå de prosessene som holder det vi kaller samfunn samlet.

- Ofte kommer uttalelser i fagmiljøet om at Durkheim og Tönnies, blant flere av klassikerne i sosiologien, opererte med ensartede forståelser av sosial kontroll, sier Johansen.

Forskjellene mellom dem viser seg imidlertid i sammenheng med byen som sosialt fenomen, der Tönnies-tradisjonen utmerker seg med en bekymring for moderniteten og dens iboende oppløsning av personlige relasjoner.

- Mange fagfolk ser på urbanisering, økende arbeidsdeling og stadig flere upersonlige forbindelser som oppløsningstendenser i samfunnet, forteller Johansen.

Den samme engstelsen er ikke iboende i Durkheim-tradisjonen, en tradisjon som også tilbyr større forklaringskraft overfor det faktum at vold ikke ser ut til å øke med bymessig utvikling.

Urbanisering også positivt

Til tross for at tidsperioden de siste 25 årene har vært preget av urbanisering, økende arbeidsdeling og stadig flere upersonlige forbindelser mennesker i mellom, har altså ikke volden i byene økt.

- Siden disse forskjellene i måter å tenke om sosial kontroll har fått så lite oppmerksomhet, har samfunnsvitenskapen altfor lettvint blitt kilde til en kritikk av samfunnsutviklingen, avslutter Johansen. 

Disputas: cand.polit. Nicolay Borchgrevink Johansen

 

Powered by Labrador CMS