Hvis blikk kunne drepe

Glem Nintendo Wii – det er slutt på å stå og baske med armene. Framtidens dataspill skal spilles med øynene.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Visste du

Det er støy når man bruker en eyetracker: Øynene flytter seg hele tiden fram og tilbake.

Fenomenet heter sakkader.

Sakkader er nødvendige, og hjelper øynene til å finne ut hvor de skal se.

I en eyetracker er sakkader støy, og må filtreres vekk, ellers hakker bildet.
 

Slik virker det

Infrarødt lys blir reflektert inn i øyet dit, og en sensor registrerer hvordan lyset kommer ut igjen.

Ut fra forskjellen beregner eyetrackeren hvor du ser hen når du flytter øynene.

Alt sammen uten at du oppdager det. Det foregår nemlig samtidig med at du spiller.
 

Nintendos kjempesuksess med spillekonsollen Wii viste at dataspillere ikke trenger å lenke seg til mus og knapper for å kunne more seg bak skjermen.

Neste skritt er å spille med øynene.

Med «eyetracking» kan man styre datamaskinen ved å se på skjermen, i stedet for å skyve en mus rundt på musematten eller vifte med hendene.

Eyetrack-forskere fra hele verden møttes til konferanse på Danmarks tekniske universitet (DTU) i juni for å presentere sine resultater og diskutere hvordan man kan forbedre teknologien.

Selv om det er en lovende teknologi, har den fremdeles en del barnesykdommer. Men ifølge forskerne kan vi glede oss til morsomme og utfordrende spill i fremtiden.

Skulle drepe med musen

– Det handler ikke bare om moro. Det handler også om å stresse spilleren, om å utfordre evnene hans, sier Lennart Nacke, ph.d.-student ved Blekinge tekniska högskola i Sverige.

Nacke er en del av et forskerteam som har utviklet en versjon av skytespillet Half Life 2 hvor man kan styre karakteren sin rundt i spillet med en eyetracker.

Spillet ble testet av 30 spillere på den svenske dataspill-festivalen Dreamhack i 2007, og de likte det.

– Spillerne beskrev det som en svært positiv opplevelse. De ble virkelige fordypet i spillet, sier Nacke.

Fordypelse er viktig. Det viser at spilleren er utfordret, uten at spillet er blitt for vanskelig. Altså at det er morsomt.

I versjonen av Half Life 2 som ble testet på Dreamhack, kunne imidlertid ikke spillerne drepe med øynene. For å skyte måtte de fremdeles bruke musen.

Fra spillet World of Warcraft. (Bilde: Blizzard)

Øksen er glatt

Når man skal spille spillet uten hender begynner det å bli vanskelig. Enten er eyetracking for langsomt eller for upresist.

Det er forholdsvis lett å bevege seg rundt i en virtuell verden ved hjelp av øynene.

Men å ta opp en øks eller drepe en drage er mye vanskeligere.

En normal måte å løse problemet på er å stirre på den knappen som man vil trykke på. Eller stirre på sverdet man vil drepe dragen med, og så stirre på dragen for å drepe den. Det er en god metode for kabaler og puslespill, men det fungerer ikke så bra i actionspill.

Forstørrelsesglass virker ikke mot monstre

Problemet er at det tar for lang tid, og det er vanskelig å treffe et lite sverd helt nøyaktig med øynene. Dragen har spist spilleren før han får kikket på sverdet.

På Montford University i England forsøkte de å løse problemet med et virtuelt forstørrelsesglass som skulle gjøre det lettere å stirre frem et sverd i World of Warcraft.

– Det var altfor distraherende. Du får ikke brukt et forstørrelsesglass når et monster angriper deg, sier Howell Istance, førsteamanuensis ved Montford University.

Kikke i hjørnet

I stedet for et forstørrelsesglass har Istance og hans kolleger laget et brukergrensesnitt hvor man kan velge ved å se raskt ut i hjørnene av skjermen.

Tolv halvgjennomsiktige felt i utkanten av skjermen inneholder de mest brukte funksjonene. På den måten kan man trekke sverdet med et raskt blikk.

Det er lett og effektivt for spilleren. Til gjengjeld har man bare adgang til tolv funksjoner.

Hold øye med eyetracking

Spillere og forskere er begeistret for teknologien. Den er utfordrende og lett å bruke, når man først har lært det.

Nå mangler det bare at spillutviklerene kaster seg over teknologien. Når det skjer vil mulighetene for å spille med eyetracking ta et tigersprang

– Slik teknologien virker akkurat nå, er den ikke effektiv utover begynner-nivå i et spill som World of Warcraft. Men mulighetene er der, sier Istance.

Så kanskje bør du se etter en eyetrack-konsoll neste gang du er på Elkjøp for å kjøpe dataspill.

Lenker

GazeTrain - Dansk dataspill som kan spilles med øynene. (Hvis man har et eyetrackingapparat)

COGAIN - Communication By Gaze Interaction

Visiondays hjemmeside

Tobii - produsent av eyetracker 

______________________________

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.
 

Powered by Labrador CMS