Ta beina fatt i cyberspace

Har du noen gang drømt om å gå i cyberspace? Eller se gatene i Pompeii før de ble dekket av lava? Cyberwalk oppfyller begge drømmene.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Denne tredemøllen lar deg gå i alle retninger i en virtuell verden. (Foto: Tina Weidgans)"

 

Man kan fly og kjøre bil i simulatorer, men å gå, den meste naturlige av alle menneskelige aktiviteter, har ikke vært mulig å simulere. Før nå.

I forrige uke demonstrerte forskere i Tübingen, Tyskland at man bokstavlig talt kan gå tilbake i tid, og oppholde seg i vakre gater i Pompeii – uten fare for å bli begravd i lava.

- Vi ønsket å simulere den mest typiske menneskelige handlingen – gåing – for å lære mer om hvordan mennesker oppfatter omgivelsen og danner mentale kart, sier Marc Ernst, koordinater for Cyberwalk-prosjektet ved Max Planck Institute for Biological Cybernetics til forskning.no.

- Vi er de første til å demonstrere at du kan gå gjennom en virtuell by eller hvilke som helst type simulerte omgivelser, sier Ernst.

Tredemølle i alle retninger

Og naturlig nok vekker et slikt prosjekt interesse fra grupper som jobber med helt andre tema enn orienteringsevne, som for eksempel spillindustrien, arkitekter, rehabiliteringssteder og militæret.

Både japanske forskere og det amerikanske militæret har prøvd å få til lignende tredemøller som går i alle retninger, men de har ikke klart å imitere naturlig gange fordi tredemøllen har vært for liten.

For å få til den virtuelle spaserturen, har forskere kombinerte fem ulike elementer: en gigantisk tredemølle (4,5 meter x 4,5 meter) som går i alle retninger, virtuell grafikk av høy kvalitet, virtuelle omgivelser som oppfattes som naturlige for mennesker, god kontroll av tredemøllen for å minske motstanden og et målesystem for å vite hvor personen befinner seg på tredemøllen.

"En tredemølle som skal gå i alle retninger får litt av et understell. (Foto: Tina Weidgans)"

 

Trenger stor plass

- For å simulere naturlig gange, må tredemølle være stor. 4,5 meter ganger 4,5 meter er det minste tredemøllen kan være, sier Ernst.

- Under demonstrasjonen av Cyberwalk-prosjektet var tredemøllen seks meter ganger seks meter, og ingen av forsøkspersonene falt utenfor, forteller Ernst, som selvsagt har gått i cyberspace uttallige ganger.

- Det tar noen minutter før man venner seg til det, man trenger litt trening før man føler seg sikker, men så justerer man seg til de virtuelle omgivelsene, sier Ernst.

Måtte jobbe sammen

Flere ulike forskningspartnere har bidratt for å sy Cyberwalk sammen til en sømløs spasertur, utviklet over tre år og finansiert av EUs 6. rammeverkprogram:

En gruppe forskere fra Technical University in Munich har utviklet tredemøllen eller CyberCarpet, som det formelt heter. Det er en plattform av tredemøller som er drevet av et stort kjede.

I Sveits har forskere ved Swiss Federal Insitute of Technology utviklet CityEngine, en programvare som gjør at man raskt kan lage storskala virtuelle omgivelser for ulike byer.

Noen italienske forskere fra Universitet i Roma har funnet ut en måte å kontrollere cyberteppet på, slik at man kan gå naturlig og uten motstand fra underlaget.

Trenger bedre skjerm

For å simulere at man er i Pompeii eller går blant skyskrapere i New York, tar man på seg en hjelm med skjerm foran øynene (på engelsk kalt head-mounted display - HMD).

 - Dette er en vanlig kommersiell HMD som ikke er spesialutviklet for dette prosjektet, og vi har oppdaget at det er det leddet i prosjektet som bør videreutvikles.

- Man har for eksempel ikke sidesyn med en slik skjerm, man ser bare det som er rett foran seg, så man må snu på hodet for å få oversikt over bybildet, sier Ernst.

Spill og brannøvelser

Hva kan man så bruke Cyberwalk til? Bare fantasien begrenser, kan det virke som.

Underholdning og virtuelle spill er allerede nevnt, rehabilitering av pasienter etter slag eller hjelp for å overkomme fobier, er en annen mulighet.

Trening på brannslukking i trygge omgivelser for brannmenn er også et potensielt anvendingssområde.

- For oss er dette et verktøy for å gjøre grunnleggende forskning om hvordan mennesker oppfatter omgivelsene sine. Vi kan for eksempel forandre husene og gatene i Pompeii, og måle hvordan mennesker reagerer på det, sier Ernst.
 

Lenker:

Cyberwalk-prosjektet

Max Planck Institute for Biological Cybernetics

Det amerikanske militæret

Tredemøller som går i alle retninger

EUs 6. rammeverkprogram

Technical University in Munich

Swiss Federal Insitute of Technology

Universitet i Roma

Powered by Labrador CMS