Protein kan hjelpe leukemi-rammede

15.2 2013 05:00

forskere_kortnytt_None.jpg

Proteinet Gfi1 kan gi helt ny tilnærming til behandling av leukemi.

Funnene er publisert i tidsskriftet Cancer Cell.

– Vi gikk rett inn til kjernen av saken og undersøkte nøyaktig hvordan de forskjellige genene som medvirker til opphavet og utviklingen av leukemi samhandler, forteller den første forfatteren av artikkelen som er publisert i journalen, Dr. Cyrus Khandanpour.

Ett aspekt forskerne har fokusert nøye på er rollen til proteinet Gfi1.

Prøver med mus demonstrerte at i fraværet av Gfi1 ble en ny kurs, remisjon og til og med full helbredelse observert hos pasienter med leukemi. Selv uten kjemoterapi. Resultatene fra de første studiene av menneskelige leukemi-celler har bekreftet at Gfi1 spiller en viktig rolle også her. Når Gfi1 er borte, forsvinner leukemien.

Resultatene vil nå bli videre undersøkt i en annen studie ved University Clinic of Essen, hvor man vil forske på muligheten til å målrette Gfi1 mot å kurere menneskelig leukemi. (forskning.no/SPØ)

Forskeren forteller:Mange gravide blir lagt inn på sykehus og behandlet unødvendig fordi legene tror de skal føde for tidlig. Nå viser ny forskning hvordan de bedre kan forutsi for tidlige fødsler.
Forskeren forteller:Forskere i Norge og India har funnet genmarkører som styrer hvor motstandsdyktig Rohu-karpe er mot bakteriesykdommen Aeromoniasis.

Menn med høye nivåer av det kvinnelige hormonet østrogen, kan også ha høyere risiko for å utvikle brystkreft.

Hver sjuende pasient over 67 år som har vært innlagt på sykehus, legges inn igjen før det er gått 30 dager, viser en undersøkelse.