Kortnytt

Protein kan hjelpe leukemi-rammede

15.2 2013 05:00

forskere_kortnytt_None.jpg

Proteinet Gfi1 kan gi helt ny tilnærming til behandling av leukemi.

Funnene er publisert i tidsskriftet Cancer Cell.

– Vi gikk rett inn til kjernen av saken og undersøkte nøyaktig hvordan de forskjellige genene som medvirker til opphavet og utviklingen av leukemi samhandler, forteller den første forfatteren av artikkelen som er publisert i journalen, Dr. Cyrus Khandanpour.

Ett aspekt forskerne har fokusert nøye på er rollen til proteinet Gfi1.

Prøver med mus demonstrerte at i fraværet av Gfi1 ble en ny kurs, remisjon og til og med full helbredelse observert hos pasienter med leukemi. Selv uten kjemoterapi. Resultatene fra de første studiene av menneskelige leukemi-celler har bekreftet at Gfi1 spiller en viktig rolle også her. Når Gfi1 er borte, forsvinner leukemien.

Resultatene vil nå bli videre undersøkt i en annen studie ved University Clinic of Essen, hvor man vil forske på muligheten til å målrette Gfi1 mot å kurere menneskelig leukemi. (forskning.no/SPØ)

Legene oppsøkte to barnehager for å undersøke friske barn. Men i barnehagen viste det seg at 43 prosent av barna hadde minst ett virus i luftveiene.

Østlandsforskning

Kvinner i Forsvaret bruker ulike strategier for å føle seg verdsatt, viser ny forskning.

Journalistikken utvikler seg så raskt at medieforskerne nesten ikke klarer å holde tritt. Men det finnes fortsatt interessante forskjeller mellom nett og papir, ifølge en ny doktorgradsavhandling.

En studie viser at astma er tre ganger så vanlig blant barn der fedrene røykte i ungdommen, enn blant ikke-røykere.

For et tiår siden skulle nesten alle norske kommuner jobbe med omdømmebygging. Forskere har sjekket hvordan det gikk.

Har du sprøyteskrekk? Da er det gode nyheter at vaksine med nesespray gir like god beskyttelse mot influensa som sprøytevaksine.

Foreldre, spesiell mødre, bør få opplæring i hvordan de oppdrar barna sine, slik at de ikke blir umoralske tyranner på fotballbanen, konkluderer en ny studie. Dårlig sportsånd må bekjempes tidlig, for moral og doping henger sammen, forteller forsker.

Forskere og fagpersoner slår alarm og mener at barna får for lite tid til lek. De er bekymret for at barnehagen blir en arena for formell læring på bekostning av leken.

Høstjakta er i gang. De aller fleste norske jegere vil skyte med blyammunisjon. Til tross for at nesten all forskning viser at bly er skadelig for helse og miljø.

Kvinner kan få mer muskler om de trener intensiv styrke tidlig i syklusen, viser svensk studie.