(Illustrasjon: Colourbox)

Japanske fysikere: Energi kan teleporteres over store avstander

Energi kan flyttes over store avstander ved hjelp av kvante-teleportasjon, mener japanske forskere. Det skriver videnskab.dk, som refererer Physicsworld.com.

Ideen om å teleportere energi er ikke ny, men før har man ment at mengden av energi falt drastisk over store distanser. Det avviser nå de japanske fysikerne.

Den opprinnelige ideen om kvante-teleportering ble fremlagt av Charlses Bennet fra IBM i 1992. Ideen gikk ut på at man ved å sende informasjon om ladningen i et bestemt atom, og sende den fra A til B, ville kunne gjenskape det samme atomet et annet sted.

Men de japanske forskerne tilføyer nå enda en dimensjon til ideen. I kvantefysikk kan to partikler nemlig dele samme eksistens. Den samme partikkel kan befinne seg flere steder på en gang. Dette kalles kvantefysisk sammenfiltring.

Hvis man endrer på den ene partikkelen, skjer det samme med den andre. På den måten vil man ifølge forskerne kunne endrer energitilstanden ett sted og få den til å oppstå et annet - altså en teleportasjon, skriver den danske nettavisen.