God kontakt i barnehagen kan være viktig

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kan være en sammenheng mellom barns forhold til de ansatte i barnehagen og barnas psykiske og språklige utvikling.

Det viser en rapport fra Folkehelseinstituttet gjort på oppdrag for Kunnskapsdepartementet.

Foreldre og pedagogiske ledere i barnehagene til 4000 femåringer har fylt ut spørreskjema. Studien er en del av Den norske mor og barn-undersøkelsen.

Femåringer som har et godt forhold til de voksne i barnehagen fungerer bedre språklig og psykisk enn barna med dårlige relasjoner.

Men det kan like gjerne skyldes at velfungerende barn lettere får god kontakt med de ansatte, som at det gode forholdet fremmer barnets utvikling.

Forskerne fant dessuten en sterkere sammenheng når de pedagogiske lederne rapporterte om forholdet til barna og barnas fungering, enn når foreldrene gjorde det.

Andre sider ved kvaliteten på norske barnehager, som pedagogisk praksis og gruppestørrelse, har ifølge undersøkelsen lite å si.

– Resultatene tyder på at det å gå i norske barnehager verken har en sterk positiv eller negativ effekt på barnas språklige og psykiske fungering, uttaler forsker Mari Vaage Wang på Folkehelseinstituttets nettsider.

Forskerne har ikke sammenlignet med barn som ikke går i barnehage. (forskning.no/IK)

Powered by Labrador CMS