Kortnytt

God kontakt i barnehagen kan være viktig

25.3 2014 05:00

Det kan være en sammenheng mellom barns forhold til de ansatte i barnehagen og barnas psykiske og språklige utvikling.

Det viser en rapport fra Folkehelseinstituttet gjort på oppdrag for Kunnskapsdepartementet.

Foreldre og pedagogiske ledere i barnehagene til 4000 femåringer har fylt ut spørreskjema. Studien er en del av Den norske mor og barn-undersøkelsen.

Femåringer som har et godt forhold til de voksne i barnehagen fungerer bedre språklig og psykisk enn barna med dårlige relasjoner.

Men det kan like gjerne skyldes at velfungerende barn lettere får god kontakt med de ansatte, som at det gode forholdet fremmer barnets utvikling.

Forskerne fant dessuten en sterkere sammenheng når de pedagogiske lederne rapporterte om forholdet til barna og barnas fungering, enn når foreldrene gjorde det.

Andre sider ved kvaliteten på norske barnehager, som pedagogisk praksis og gruppestørrelse, har ifølge undersøkelsen lite å si.

– Resultatene tyder på at det å gå i norske barnehager verken har en sterk positiv eller negativ effekt på barnas språklige og psykiske fungering, uttaler forsker Mari Vaage Wang på Folkehelseinstituttets nettsider.

Forskerne har ikke sammenlignet med barn som ikke går i barnehage. (forskning.no/IK)

Hjertet må jobbe hardere i timene etter et måltid med usunn hurtigmat, spesielt dersom du har type 2-diabetes.

Nord universitet

Andelen pasienter som døde av blodforgiftning gikk ned med over 40 prosent etter at det ble innført relativt enkle tiltak på Sykehuset Levanger.

Kan vi si at Jan er et typisk forbryternavn fordi det er det vanligste navnet på dømte? Lever du lenger hvis du tar en lang utdanning? Hvis du ikke har snøring på statistikk, er det lett å tolke tall feil.

Med hjelp av mikrobobler kan pasienter med uhelbredelig kreft i bukspyttkjertelen leve dobbelt så lenge.

Utbredelsen av havisen har variert helt i takt med raske klimaendringer gjennom de siste 90 000 årene.

Under tellekanten:

Skolestart, matpakker og hverdag trenger ikke bety matstress og dårlig samvittighet for alt du har spist i ferien, ifølge forsker Elisabeth Lind Mellbye.

Trolig må du skylde på helt andre ting enn melkesyre når beina ikke vil løpe intervaller lenger. Melkesyre kan til og med beskytte beina mot å stivne tidligere.

De skulle finne en kur mot kreft. I stedet oppdaget de et stoff som kan ta knekken på resistente bakterier.