Kortnytt

Datamaskiner blir som barn

15.3 2012 05:00

COLOURBOX_baby_None.jpg

Kunstig intelligens i datamaskiner kan bruke små barn som forbilder, hevder forskere ved University of California Berkeley.

Det er læreevnen til små barn som forskerne nå undersøker og vil gjenskape som datamodeller.

Barn tester hypoteser, finner ut av årsakssammenhenger og tilpasser seg forandringer tidligere enn man trodde før, ifølge en nyhetsmelding fra universitetet. (forskning.no/ac)

Utbredelsen av havisen har variert helt i takt med raske klimaendringer gjennom de siste 90 000 årene.

Mange unge havner allerede tidlig i 20-årsalderen utenfor utdanning og arbeidsliv.

Denne våren gikk mer enn 57 000 nyutdannede fra skolebenken til et arbeidsmarked med den høyeste ledigheten på ti år. Dette kullet har dårligere muligheter til å komme inn på rett karrierevei.

Norsk institutt for naturforskning (NINA)

En ny film gir et innblikk i dyrelivet i skogen, bare noen kilometer fra hovedstaden.

Les hva som skjedde da foreleseren kuttet ut matteforelesningene og erstattet dem med video og undervisning i grupper.

De nasjonale forskningsetiske komiteene

Forskarar innen ulike fagfelt som har gjenteke sentrale studiar, har stort sett fått andre resultat enn originalen. Kva er verdien av forsking som ikkje lèt seg reprodusere?

Trolig må du skylde på helt andre ting enn melkesyre når beina ikke vil løpe intervaller lenger. Melkesyre kan til og med beskytte beina mot å stivne tidligere.

Europas største stikkveps forsvant for 100 år siden. Nå vender den tilbake.

Å sladre på sjefen eller kolleger kan gi bedre samarbeid på jobben. – Sladder skyldes sinne, som er helt avgjørende for at grupper skal kunne fungere, sier BI-forsker.

Han hadde blant annet på seg en lue laget av bjørnepels.