Arvestoff skades lenge etter soling

Selv flere uker etter at du har vært i sola skades arvestoffet i cellene. Det er konklusjonen til to norske forskere som mener dagens solkremer er for dårlige.

Når du er i sola endres arvestoffet i hudcellene. Forskerne Jostein Dahle og Egil Kvam ved UV-carcinogenese-gruppa ved Det norske radiumhospital har funnet ut at arvestoffet fortsetter å skades lenge etter at man har sluttet å sole seg.

-Skadene fortsetter flere uker etter at man har gått ut av sola, sier Jostein Dahle.

I en artikkel som skal publiseres i det amerikanske tidsskriftet Cancer Research presenterer de nye forskningsresultater som kan øke forståelsen av hvordan ultrafiolett stråling (UV-stråling) fra sola kan føre til kreft.

Dahle og Kvam har funnet ut at UVA-stråling forårsaker slike endringer i cellene i større grad enn UVB-stråling. Det kan bety at solkremene som er på markedet i dag ikke er gode nok, mener de.

Dagens solkremer beskytter godt mot UVB-stråling. Dermed beskytter de mot solforbrenning og milde former for hudkreft. Til gjengjeld beskytter de langt dårligere mot UVA-stråling.

UVA-stråling brenner huden mindre enn UVB-stråling, men forårsaker endringer i arvestoffet lenge etter at man har gått ut av sola.

Ifølge Dahle kan bruk av sterke solkremer føre til at man får en større dose UVA-stråling enn om man ikke hadde brukt solkrem.

- Vi trenger solkremer som beskytter bedre mot føflekkreft. Med slike solkremer som vi har nå, kan det nesten være verre å bruke solkrem enn ikke å bruke, sier han.

Han anbefaler å bruke svake solkremer og ellers unngå å tilbringe for mye tid i sterk sol.