Eksamen påvirker immunforsvaret

Det psykiske stresset før eksamener påvirker studentenes immunforsvar, særlig hos allergikere, ifølge ny svensk studie.

Høstsemesteret er bare så vidt begynt, og de færreste bekymrer seg vel for eksamen. Men om noen måneder kan ting snus på hodet.

At en av de viktigste eksamenene på medisinstudiet ved Karolinska Institutet (KI) skulle stresse studentene, kommer neppe som noen stor overraskelse.

Men studien fra KI gir også ny støtte til noe fagfolk i lengre tid har trodd: At det eksisterer viktige koblinger mellom psykisk betinget stress, og kompliserte fysiske betennelsesreaksjoner som kjennetegner allergier.

Ifølge instituttet viser forskerne for første gang at en cellegruppe som er svært viktig for menneskets immunsystem, de regulatoriske T-cellene, ser ut til å øke kraftig i antall som respons på psykisk stress (både hos allergikere og ikke-allergikere).

Verre for allergikere

T-celler er en type hvite blodlegemer som kontrollerer aktiviteten til en rekke andre typer immunceller.

Studien viser også at studenter med allergier hadde endrede nivåer av en gruppe betennelsesprodukter som kalles cytokiner.

- Mye tyder på at de regulatoriske t-cellene er dysfunkjonelle hos allergikere. Når en person blir stresset, øker de i antall og har normalt en anti-betennelseseffekt. Hvis dette ikke fungerer hos en allergiker, kan det forklare den endrede cytokin-balansen.

Det sier forsker Mats Lekander ved Karolinska Institutet, som sammen med kollega Caroline Olgart-Höglund har ledet studien.

C. Höglund, et al. Changes in immune regulation in response to examination stress in atopic and healthy individuals. Clinical & Experimental Allergy 36 (8), side 982-992.