Sex beskytter mot skadedyr

Kjønnet formering gjør noen planter mer motstandsdyktige, antyder ny forskning.

"Fuchsia (Onagraceae-familien) (Foto: Wickimedia Commons)

Hvorfor er noen planter mer motstandsdyktige mot insektangrep enn andre? Ny forskning viser at noe av forskjellen kan forklares ut i fra hvordan planter formerer seg.

Planter som befruktes gjennom bestøving, og altså har en kjønnet formering, er nemlig mer resistente overfor skadedyr.

Studien er nylig publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences av forskere fra North Carolina State University og Duke University.

- Funnene er viktige for å forstå hvordan planter har utviklet et forsvar mot skadedyr og innsekter, sier Dr. Marc Johnson, professor i biologi og hovedforfatter av studien, i en pressemelding.

Planteetere har preferanser

Forskerne testet ut hvordan arter fra nattlysfamilien (Onagraceae) reagerte på angrep fra skadedyr som larver og insekter. Og de så dette i sammenheng med formeringsprosessen.

" Geitrams (Onagraceae-familien) (Foto: Wickimedia Commons)

I alt har denne plantefamilien 259 ulike arter. I Norge er Geitrams er den vanligste representanten.

Flere arter i nattlysfamilien formerer seg ukjønnet, det vil si via egne utløpere eller stiklinger.

Forskerne fant ut at de såkalte generalist-planteeterne, de som foretrekker mange ulike arter, valgte å spise plantene som formerte seg ukjønnet.

Resultatene var litt annerledes for de planteeterne som bare holder seg til en art. Disse spiste fortsatt like grådig, tross omfattende pollinering av plantene.

- Dette skyldes nok at noen planteetere utvikler seg i takt med sine vertsplanter. De har funnet måter å takle plantenes forsvarsmekanismer på.

- I stedet for å bli avskrekket av den kjemiske blandingen som plantene produserer som forsvar, blir de heller tiltrukket av den.

Ukjønnet befruktning gir kortsiktig gevinst

- Kjønnet formering gjør at plantene kvitter seg med dårlige gener og beholder de gode, fortsetter Dr. Marc Johnson.

Planteetende skadedyr, sommerfugllarve (Foto: Wickimedia Commons)

- Dette hjelper dem å utvikle et forsvar mot de fleste skadedyr.

Ifølge Johnson gir en ukjønnet reproduksjon mange kortsiktige gevinster, som at bestanden kan vokse fortere og formeringen kan skje utenfor pollensesongen.

Likevel vil det på lang sikt være skadelig siden planteeterne foretrekker disse artene.

- Når alt kommer til alt, synes ukjønnet reproduksjon å være en evolusjonær blindgate, avslutter Johnsen.

Marc T. J: Johnson, North Carolina University, Stacey D. Smith and Mark D. Rausher, Duke University. “Plant Sex and the Evolution of Plant Defenses Against Herbivores”. July 13, 2009, in Proceedings of the National Academy of Sciences.