Fant plommetre på Svalbard

To små plommetrær vokste utenfor Svea-gruven på Svalbard. Biologene sperret opp øynene da de fant eksotiske vekster i det arktiske klimaet.
10.8 2009 05:00

For første gang har man funnet plommer som har greid å spire på Svalbard. (Foto: Pernille B. Eidesen/UNIS)

Det var masterstudent Bente Sved Skottvoll som gjorde funnet i forbindelse med en kartlegging av vegetasjonen ved gruvesamfunnet.

Kartleggingen ble utført av forskere og studenter fra Universitetssenteret på Svalbard (UNIS) og Universitetet i Tromsø, melder UNIS på sine nettsider.

Eksotisk

Forskerne skjønte raskt at dette var vekster som ikke naturlig hører hjemme på nesten 78 grader nord. De slo fast at dette nok dreide seg om et tre i kirsebærslekten. Men hvilket?

Tilfeldigvis var en ekspert på norsk flora, professor Reidar Elven, foreleser på sommerkurset til UNIS.

Han kunne med ganske stor sannsynlighet slå fast at det dreier seg om plommetrær.

- Fra plommesteiner

Det var åpenbart at de hardføre små vekstene hadde grodd opp i år.

- Antageligvis har noen i Svea spist plommer og spyttet ut steinene. Takket være gode forhold har plantene begynt å spire i den arktiske sommeren, sier førsteamanuensis Pernille Bronken Eidesen ved UNIS.

Plantene har greid seg på tross av at det har vært flere lette snøfall i sommer, så de må være ganske så tøffe, sår hun fast.

Første gang

Dette er første gang man har hørt om plommetrær på Svalbard. Det er imidlertid kjent at epletrær tidligere har greid å spire i Longyearbyen.

Noen arktisk frukthage blir det likevel neppe med det første. Plommetrærne har svært små sjanser til å greie seg gjennom vinteren på Svalbard.

De er nå pottet om og kan håpe på et forlenget liv lenger sør, melder UNIS.

De hardføre plantene har overlevd en sommer med arktisk klima og snøfall. (Foto: Pernille B. Eidesen/UNIS)