Hvor fysisk aktive er egentlig gravide i Norge?

8.3 2017 09:50

#gravidtrening #barnimagen #fitpregnancy #fitmum #kulemager

Av: Katrine M. Owe, Postdoktor, Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse

Idrettsutøvere gjør det. Hollywood-kjendiser gjør det. Og bloggere gjør det: De trener med barn i magen og det med den største selvfølgelighet.

Slik har det ikke alltid vært.

For 20 år siden ble gravide kvinner generelt anbefalt å legge føttene på bordet, spise for to og hvile ofte og mye.


Bloggforfatter Katrine M. Owe forsker på hvordan fysisk aktivitet påvirker gravide kvinners helse (Foto: Privat).

Siden da, har anbefalingene om fysisk aktivitet og trening i svangerskapet endret seg mye, og i dag oppmuntrer helsemyndighetene alle friske gravide til å bevege seg regelmessig i kombinasjon med et sunt og variert kosthold.

Vi vet nå at regelmessig fysisk aktivitet i svangerskapet er viktig for både mors og barnets helse.

Blant annet reduserer fysisk aktivitet risikoen for svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes, samtidig som det ikke øker risikoen for å føde verken for tidlig eller for små barn.

Men er de veltrente gravide vi ser på internett og TV representative for kvinner i Norge?

Et mindretall er fysisk aktive

Det fødes rundt 60 000 barn i Norge hvert år og antallet gravide kvinner er omtrent like høyt. Nøyaktig hvor mange av disse gravide som oppfyller anbefalingene om fysisk aktivitet under graviditeten, vet vi ikke.

Det skyldes at ingen hittil har kartlagt fysisk aktivitet og trening blant alle gravide i Norge.

Men i en studie fra A-hus fra 2012 som ble publisert i British Journal of Sports Medicine rapporterte i underkant av 15 prosent av kvinnene at de drev med moderat trening i minimum 20 minutter minst tre ganger i uken mens de var gravide. Fysisk aktivitet og trening ble imidlertid målt ved at kvinnene selv oppga hvor mye de bevegde seg via et spørreskjema.

En helt fersk studie fra Grorud i Oslo, publisert i BMC Pregnancy and Childbirth, viste at 25 prosent av de gravide kvinnene ikke deltok i noen form for moderat eller hard fysisk aktivitet med minst 10 minutters varighet i løpet av en uke.

Det er derfor grunn til å tro at den reelle andelen gravide som oppfyller anbefalingene, er lav.

#gravidtrening #misvisende

Hvis vi antar at rundt 15 prosent av de gravide oppfyller anbefalingene, så vil det si at over 50 000 gravide kvinner årlig ikke beveger seg nok.

Det er alarmerende og står i sterk kontrast til det bildet diverse sosiale medier, (trenings-) blogger og nettaviser presenterer av treningsivrige gravide.

Jeg heier på alle som klarer kombinasjonen (høy-) gravid mage og en aktiv livsstil. Men jeg er ikke overbevist om at bilder av topptrente gravide (eventuelt gravide som trener cross-fit helt frem til fødselen) får særlig mange av de 50 000 inaktive gravide til å bevege seg mer. Dessverre.

Derfor blir også overraskelsen stor for journalister og andre som blir gjort oppmerksom på hvor få gravide som faktisk trener eller er i regelmessig fysisk aktivitet.    

En mulighet til å endre livsstil

Kvinekroppen endrer seg mye under graviditet og fødsel. Men dette er samtidig normale prosesser som de aller fleste kvinner går gjennom en eller flere ganger i løpet av livet.

Graviditeten regnes ikke lenger som en grunn til å slutte med fysisk aktivitet, men heller en mulighet for å etablere en sunn og aktiv livsstil.

Fysisk aktivitet inkluderer all bevegelse, også det som gjøres utenfor treningssenteret. 20–30 minutter med bevegelse som gjør deg litt svett og andpusten, de aller fleste dagene i uken, er helsebringende for alle gravide uavhengig av treningsbakgrunn.

Dette gjelder altså også dersom du ikke har trent eller vært fysisk aktiv før du ble gravid, selv om du da er anbefalt å starte roligere og ta det mer gradvis enn hvis du har vært fysisk aktiv før graviditeten.

Faktisk er effekten av fysisk aktivitet i graviditeten størst for de som går fra ingen til litt.

Inntrykket fra sosiale medier og blogger stemmer altså ikke med virkeligheten. Gravide trenger ikke strebe etter å bli topptrente, men har mye å vinne på å svette litt en gang iblant!

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Kvinnehelsebloggen

Siste blogger

avdelingsdirektør, Norsk Romsenter
stipendiat i paleontologi ved Naturhistorisk museum.
Erik R. Bergsagel, Norsk Hermetikkmuseum