Har du testet om forskerens sangråd virker på barnet ditt?

8.1 2017 21:48

(Foto på forsiden: Shutterstock / NTB scanpix)

Denne uka kan du lese en artikkel jeg har skrevet på forskning.no, med en video som kollega Lasse Biørnstad har laget. Videoen viser en syngende god gjeng med toåringer fra Kulturparken FUS barnehage i Oslo.

Saken heter Tre triks for å synge bedre med barn. Grunnen til at jeg nå skriver et blogginnlegg om disse triksene - de kan også leses som råd - er at jeg fikk en aldri så liten aha-opplevelse da jeg prøvde dem ut.

Jeg har nemlig to barn som har hatt en ganske ulik interesse for sang fra de var bitte små. Den ene har sunget mye, lykkelig og selvfølgelig fra en tidlig alder. Den andre, som nå er fire år, begynte å synge senere, og han blir fremdeles mer nølende med på sang enn søsteren.

Det har tatt meg litt tid å forstå at det kan ha noe selvtillit å gjøre – en tro på at han kan få frem teksten raskt nok til å synge i meloditempoet. Hvis det er sånn, kan denne opplevelsen av egne sang-evner ha begynt å bygge seg opp tidlig for ham. 

Nettopp derfor har jeg, parallelt med at jeg har skrevet artikkelen om hvordan voksne kan få med alle barn i sang, testet ut triksene til forskeren.

Her kommer de:

  1. Syng i et høyere leie enn normalt
  2. Syng saktere enn normalt
  3. Hvis barnet ikke synger med, stopp og hold tonen mens du gir barnet første lyd i ordet som kommer.

Det er Lise Lotte Ågedal som gir oss disse rådene. Hun er musikkterapeut og har skrevet doktorgrad med Norges musikkhøgskole om hvordan barn kan bli bedre til å snakke ved å synge. De tre rådene baserer hun på erfaring fra både jobb og hjem.

For mitt barn fungerte råd to og tre helt klart best. Kanskje var ikke stemmeleiet, altså hvor «høyt» eller «dypt» jeg sang, det som holdt ham fra å synge.

Jeg har altså forsøkt å synge saktere og å invitere ham med ved å vente på ham og gi ham første lyd i neste ord, i tråd med Ågedals råd. Han har bitt på agnet, og har blitt tydelig glad av denne lille sangleken vår.

Kanskje virket triksene fordi sønnen min, med et lavere sangtempo, slapp å være redd for å ikke få det til. Og kanskje hjalp det at dette ikke ble en uttalt øvingssituasjon der jeg sa: Nå skal vi prøve å synge saktere og se om du får det til.

Jeg vet ikke, men jeg oppfordrer dere med syngevegrende barn til å prøve, dere også.

Det at sangtriksene fungerer for mitt barn, betyr selvsagt ikke at de er en fasit eller kan fikse biffen for alle barn som tier når andre synger.

MEN jeg håper dere av leserne våre som jobber i barnehage kan bruke dem overfor barn som er stille gjennom sangstunden.

Jeg håper og tror at dere allerede har gode triks for å få disse barna med, i og med at sang er en daglig aktivitet og kan bidra til læring av språk.

Det er viktig at barn ikke ekskluderes fra denne kilden til bedre språkferdigheter, glede og mestringsfølelse hvis de kan hjelpes inn i sangen med noen enkle triks.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.