Forskeren forteller

Redusert blodføring, svulmende legeme – en uvanlig treningsdagbok

18.8 2015 12:01

Av professor Stian Ellefsen, Høgskolen i Lillehammer

Inne i kroppens bløtdeler. I en ytre legemsdel. Blodet flyter fritt. Forsyner vevet med væske, næring og oksygen.

I en vene. En rød blodcelle danser. Polonese. Omfavner andre celler med små hender av proteiner. Snart tett innpå. Snart i neste favn.

Med ett strammes et bånd om legemsdelen. Venen knipes igjen. Blodcellen får ikke lenger danse fritt. Den kommer seg ikke videre. Den omfavner samme partner gang på gang.

Legemsdelen svulmer.

Så starter et rytmisk arbeid. Med ett har vevet behov for enda mer næring og oksygen. Mer blod sendes til en allerede sprekkeferdig vene. Legemsdelen vokser seg enda større.

Slik er min dagbok.


 

Okklusjonstrening

Min treningsdagbok. En puslings kamp for å bli større.

Bløtvevet er nemlig en muskel. Legemsdelen er et bein. Det rytmiske arbeidet er trening.

Okklusjonstrening er en styrketreningsform som skiller seg fra ordinær styrketrening ved at den utføres med redusert blodgjennomstrømning, gjerne skapt av en blodtrykksmansjett. Og med utrolig lav vektmotstand. Faktisk så lav som 20–30 prosent av maksimal yteevne. Til sammenligning er normen 60–80 prosent ved ordinær styrketrening.

Disse ulikhetene til tross; de to styrketreningsmetodene er like effektive. De gir like stor økning i muskelstyrke og -utholdenhet. De gir samme endringer i muskelcellene. Så lenge man yter til det fulle. Gir jernet. Med lite jern. Eller med mye jern.

Hvorfor er egentlig okklusjonstrening så effektivt?

Okklusjonstrening er som en pytonslange. Den kveler muskulaturen. Tvinger den til å overprestere i møte med minimal vektmotstand. Tvinger den til å gå i kjelleren når den egentlig burde fly over hustaket. Vevet forsures. Mekaniske forhold endrer seg. Miljøet i muskelen blir et kjemisk drivhus. Som skaper vekst. Vi vet ikke helt hvorfor.

Men. Vi vet at det funker.

For folk flest og folk ikke-flest

Okklusjonstrening har selvfølgelig sine fordeler.            

I likhet med folk flest har du sikkert hatt perioder i livet hvor du har drevet regelmessig trening. Du har følt på det kroppslige behovet som oppstår. Du bare må ha det. Samtidig har du følt på irritasjonen som oppstår når du må avstå fra trening. Grunnet barn, vær, ferie, penger, jobb, foreldre, svigerforeldre, venner, uvenner, kone, mann, dann og vann.

For deg vil okklusjonstrening være en roseseng. En drømmefanger som avverger treningshindringer før de oppstår. Fordi den lar deg trene mens barna bader. Mens partneren vasker huset. Mens du venter på toget. På hotellrommet. I lunsjpausen. Med kroppen som eneste motstander.

Fordi blodklemma håndterer tidsklemma.

Folk flest vil også oppleve perioder med helseutfordringer. Det være seg i form av akutte skader eller kroniske sykdommer. Kanskje et lårhalsbrudd. Med påfølgende sengeleie, muskelsvinn og opptrening. Eller kanskje kroniske lidelser i ledd eller skjelett. Med smerter og inaktivitet.

Hvordan vil du egentlig ha det da? Når muskler svinner. Når kroppen helst sofaen finner. Vil det ikke være fint med trening som er mild og god, med okklusjon og lav vektmotstand? Som en mormor. En ven(e) venn i nøden.

Fordi blodklemma fjerner vektmotstandsdilemma.

Nok nå. Nok om folk flest. Det finnes nemlig folk blant oss som er annerledes. De som er utrolig godt trent. Hele tiden. Det være seg om de er syklister, langrennsløpere, eller noe helt annet. For disse kan okklusjonstrening være langt mer enn en simpel drømmefanger. De kan være selve drømmen.

Utholdenhetsutøvere vet nemlig godt at veien til suksess er ei treningsdagbok spekket med styrketrening. Nettopp, ja. Styrketrening. Og ikke bare utholdenhetstrening. Til tross for at førstnevnte kan være vanskelig å klemme inn. Det er jo så mange hensyn å ta. Både knyttet til rekkefølge på treningsøkter, tidsmessige prioriteringer, behov for restitusjon, og et stort antall reisedager. Da må vel saken være biff. Blodig biff. For når nøden er stor og mulighetene få, hvem kan si nei til okklusjonstrening då? En treningsform som lar seg gjennomføre når som helst, hvor som helst, og gjerne flere ganger om dagen.

Klem av en vene. Klem styrketrening inn i dagboka.

Muskelvenn

Konklusjonen er enkel. Okklusjonstrening er et godt alternativ til ordinær styrketrening. Selv uten ytre vektmotstand. Den gir superfunksjonelle muskler.

Det er for øvrig ingenting som tyder på at okklusjonstrening er forbundet med høyere risiko enn vanlig styrketrening. I påvente av mer forskning, bør den likevel gjennomføres under veiledning. Blodåreavklemmingen bør overvåkes.

La det dermed være ditt fremtidsforsett.

Vær en god muskelvenn. Gi venene dine en klem.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Forskeren forteller