En spesialpedagogisk blogg

Bestemme selv, liksom?

26.1 2017 12:30

(Illustrasjon på forsiden: Colourbox)

Som dere kan se her på høyre side av bloggen forsker jeg på selvbestemmelse for elever med utviklingshemming. Selvbestemmelse er egentlig et ganske misvisende ord, for det handler om mye mer og mye annet enn å bestemme selv. Det handler om å være hovedperson i ens eget liv, å være den som får ting til å skje, å realisere seg selv. Da må man vite hva man er god på, hva man trenger hjelp til, hvilke mål man har i livet, og hvordan man kan oppnå disse målene.

Så da jeg spurte ganske mange lærere om hvordan deres elever med utviklingshemming lå an på akkurat dette området, så var det kanskje ikke så rart at mange av dem svarte at dette var "utenfor rekkevidde for våre elever" og "ikke relevante spørsmål for denne gruppen". For elever med utviklingshemming kan vel ikke vurdere selv hva de er gode på og sette realistiske mål for seg selv. Eller??

For sikkerhets skyld spurte jeg også elevene selv. De stusset ikke over spørsmålene. De tenkte ikke "Jeg har utviklingshemming, så jeg kan ikke sette egne mål". Ja, noen drømte om fjerne mål som å bli detektiv eller skuespiller (hvilke ungdommer gjør ikke det?). Men de aller fleste hadde personlige, relevante mål. De hadde lyst å bli bedre til å lese, slik at de kunne lese tekstmeldinger fra venner. De ville øve på å gå mer slik at de oftere kunne komme seg ut av rullestolen. De ville bli mest mulig selvstendige slik at de kunne flytte hjemmefra når de fylte 18. De hadde tydelige mål, og de likte å bli spurt om dem.

Det er det selvbestemmelse i stor grad handler om: Åpne opp for dialog med dem det gjelder. Finne ut hva de vil i livet. Hjelpe dem med strategier og planer slik at de kan oppnå egenvalgte mål. Mine møter med elevene var utrolig inspirerende, så jeg kan bare anbefale lærere å ta seg tid til lignende samtaler. Det er en utmerket måte å få innsikt i elevenes verden på. PS: Vær forbered på noen rørende overraskelser!

Vil du lese mer om denne delen av min forskning, kan du gjøre det her: http://dx.doi.org/10.1080/08856257.2016.1261487

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.