Berit Ellingsens blogg

Bygg din egen satellitt med ESA!

14.2 2017 11:30
Studenter i ESAs utdanningsprogram Fly Your Satellite bygger sin egen Cube-satellitt. Foto: ESA

Er du student og har ideer til forsøk som en satellitt kan gjøre? Da kan du søke deg til ESAs studentprogram Fly Your Satellite.

Her får studenter både teoretisk og praktisk innsikt i hva det vil si å jobbe på et romprosjekt og være en del av romindustrien. Denne erfaringen tar studentene med seg videre i utdannelsen sin og i arbeidslivet.

Flere av dem som har vært med på ESAs studentprogrammer søker seg senere til trainee-stillinger hos ESA eller andre deler av europeisk romindustri eller romforskning. Noen får senere jobb i romindustrien.

Utforme, bygge, teste, skyte opp og forske

I Fly Your Satellite-programmet skal grupper av studenter utforme, bygge, teste, skyte opp og operere sin egen Cube-satellitt. En slik satellitt er bare 10 x10 x 10 centimeter stor og veier under 1 kilo.

Utformingsfasen består av å planlegge, vurdere og dokumentere forsøkene som satellitten skal gjøre eller dataene den skal samle inn.

Så må studentgruppen bygge instrumentene til satellitten og teste at disse virker som de skal, før de kan monteres på selve rammen til Cube-satellitten.

Deretter må hele satellitten gjennom flere tester for å vise at instrumentene tåler ristingen og støyen som skjer under oppskyting, samt temperaturendringene og vakuumet i rommet.

Til slutt blir studentgruppenes Cube-satellitt skutt opp og satt ut i bane.

Når Cube-satellitten er trygt i bane får studentene operere sin egen satellitt, gjøre forsøkene de planla og samle inn dataene de trenger. Deretter skal de vurdere og sammenfatte resultatene sine.

Studentgruppene i Fly Your Satellite som bygget sin egen Cube-satellitt og fikk den skutt opp i bane i 2016. ESA

Under alle stadiene av prosessen vil studentgruppene få hjelp og støtte av veileder ved lærestedet sitt og mentor fra ESA.

Studentgruppene får også komme til ESA for å bygge og teste satellitten sin, på samme måte som større satellitter testes.

Studentene får også støtte for å reise på seminar og møte de andre gruppene som deltar i Fly Your Satellite.

Søknadsfrist 5. mars 2017

I 2016 ble AAUSAT5 satt ut i bane fra romstasjonen. AAUSAT5 var bygget av studenter ved Ålborg Universitet i et Fly Your Satellite-prosjekt.

Denne Cube-satellitten sporer skipstrafikk over hele verden, som også de norske satellittene  AISSat-1 og AISSat-2 gjør.

Også studentgrupper fra Frankrike og Italia var med på Fly Your Satellite i fjor og fikk skutt opp sine Cubesatellitter.

Cube-satellitten AAUSAT5 ble utformet, bygget, testet og operert av studenter ved Ålborg Universitet i Danmark. ESA/Ålborg Universitet

I videoen over kan du se mer av hvordan studentene jobber i et Fly Your Satellite-prosjekt.

I Norge holder studenter ved NTNU på å bygge og teste sin Cubesatellitt, NUTS.

Har du lyst til å være med på Fly Your Satellite kan du sende inn søknad her. Men du må skynde deg. Søknadsfristen går ut 5. mars 2017.

Forskning på lyn på romstasjonen

Det var meningen at ESAs danske astronaut, Andreas Mogensen, skulle sette ut de danske studentenes Cube-satellitt i bane da han var på romstasjonen i 2015. Men denne frisettingen ble utsatt til 2016.

Noe av det Andreas gjorde på romstasjonen var å ta bilder av lyn som forekommer høyt oppe i atmosfæren og som derfor vanskelig sees fra bakken.

Et av typen lyn Andreas filmet kalles for blå lyn, eller blue jets. I motsetning til vanlige lyn går disse oppover. Det er første gang noen har filmet slike blå lyn. Du kan se dem i videoen nedenfor.

Lyn høyt oppe i atmosfæren er svært interessante for forskerne. Kanskje påvirker de atmosfæren, klimaet og ionosfærens evne til å beskytte jorda mot kosmisk stråling.

Derfor skal lynobservatoriet ASIM skytes opp senere i år for å sitte utenpå romstasjonen. Forskere ved Universitetet i Bergen er en del av dette internasjonale prosjektet.

Det kommer mer om ASIM på ESA-bloggen senere.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.